Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 139
1 medlemmer og 138 gæster
LaurieWede
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Hvornår slutter/sluttede 2009 sæsonen for dig?
Midt september 1 3.13%
Slut september 5 15.63%
Start oktober 6 18.75%
Midt oktober 9 28.13%
Slut oktober 3 9.38%
Start november 2 6.25%
Midt novemeber 2 6.25%
Slutter.? jeg sejler selvfølgelig hele året. 4 12.50%
Stemmer: 32. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-09-2009, 22:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Du har vel ikke vand i dobbeltbunden eller utætheder i skroget, som gør at den suger vand og derfor ligger dybere? Lyder jo mystisk hvis du pludselig skal til at flytte vandlinjen..
Da jeg købte båden i 2004 var der også et "bælte" over vandlinien fordi den tidligere ejer ikke havde malet vandlinien høj nok.

Jeg har igennem tiden næsten altid trukket båden op på traileren efter brug og derfor ikke ændret på vandliniens højde.

Båden var en tur på vægten efter jeg købte den og her vejede den 1600 kg - jeg kunne veje den igen og se om der er nogen forskel.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-09-2009, 01:15
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Min båd ryger op i løbet af december. Havde godtnok truet lidt med at den skulle blive i fordi jeg fisker meget, og fiskeriet efter (hav)ørred jo ikke bliver ringere i vintermånederne.
Oven i det, byder vinteren ofte på mange flotte, vindstille solskinsdage.. og så har jeg oliefyr i kahytten.
Men jeg må indrømme at jeg tænker meget på risikoen ved en hård vinter, og ISEN. Nok sker der ikke noget, når båden er i glasfiber. Men hvad nu hvis isen begynder at skrue? Ved godt at der skal MEGET til i bunden af en fjord. Men jeg kan huske som lille, at der engang var store isskruninger i fjorden. Det var selvfølgelig da der var 'rigtige' vintre til, men når først isen ligger der, kan man jo ikke flytte båden, og min plads kan ikke nås fra land, medmindre man har en BMS-kran eller noget andet meget stort. Til næste år har jeg måske mere mod på at tage chancen.. eller en aftale om at låne en plads længere inde, hvor en kranlastbil kan nå den.
Så den ryger op, og hjem i år. Har nogle ting at gå og rode med, så det er fint nok at få den hjem.
Jeg skal først og fremmest have tjek på anode-beskyttelsen!

'Hælen' og roret er beskyttet med en zinkanode. De er dog i rustfri, så jeg ved ikke om det egentlig er nødvendigt.(?)
Skrue og skrueaksel er ikke anodebeskyttet. Akslen er i rustfri, og der er ganske enkelt ikke plads til en akselanode.(se billede) Og en fra havnen sagde noget om at den møtrik til skruen, var en type med lås som ikke fås med zink. Jeg ved ikke hvad skruen er lavet af, men det er en Vetus skrue og skrueaksel, så jeg må kunne blive klogere af at kontakte dem.
Kobberwiren på billedet var en fejlslagent forsøg på at anodebeskytte.. en måling viste desværre at der ikke var elektrisk forbindelse mellem wiren og selve akslen.
Og med en fleksibel kobling mellem motor og aksel, kan motorens tæreanoder heller ikke beskytte akslen, da der ingen elektrisk forbindelse er gennem koblingen, uden jeg først monterer en ledning eller wire.
Og det skal jeg også have tjek på; ER motoren overhovedet forsynet med tæreanoder? Hvis ja, skal de helt sikkert skiftes. Hvis nej, skal de monteres, eller også skal den beskyttes på anden vis, eks.vis via skrueakslen.. hvis det da er muligt at få en anode til skruen.
Endelig skal jeg pakke pakboxen om med fedtsnor, finde ud af hvorfor omdrejningstælleren ikke virker, skifte relæet til motorforvarmningen og montere vhf-radio.
Planen er så at båden kommer i vandet igen i løbet af marts.

Mvh
Attached Images
File Type: jpg 0053-2.jpg (146.1 KB, 4 views)

Sidst redigeret af Norvik20"; 28-09-2009 kl. 01:31.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-09-2009, 06:22
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg regner med at min ryger op i uge 42. Den trænger til ny bundmaling, da det åbenbart er noget forkert jeg har brugt sidst. Muslingerne ser ud til at være helt vilde med det.. Men nu må vi se hvordan resten ser ud.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-09-2009, 06:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Den trænger til ny bundmaling, da det åbenbart er noget forkert jeg har brugt sidst. Muslingerne ser ud til at være helt vilde med det.. Men nu må vi se hvordan resten ser ud.
Jeg bruger International VC17M som bundmaling - der var ingen begroning eller muslinger i bunden på min båd selv efter 4 måneder i Hornbæk Havn.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-09-2009, 07:18
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Norvik20". anoden der sidder på din hæl sikrer stævnrøret.
har du flex.kobling indvendig og vandsmurt leje udvendig så har akslen ingen forbindelse til stævnrøret.
de fleste nyere dieselmotorer har anoder i form af nogle propper med en lille anode i enderne. normal en i blok og en i manifold.
har du en stelforbindelse fra motoren til stævnrøret ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-09-2009, 08:44
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Jeg regner med at hive min op inden for de næste 2 uger.. så skal den total rengøres indevendigt og udvendigt og det store service og stumper er også bestilt... Jeg bundmalede i juli måned (hempel racing), så håber den ikke har for meget snaller siddende...
Jeg har også fået fingeren ud og er igang med at få sat den der lygtebom på min trailer, så når jeg også lige at få den på danske plader :-P

Den bliver kørt til min storebrors fabrik, hvor den skal stå godt og lunt hele vinteren... Jeg havde egentlig slet ikke tænkt over det med at man kan lade den ligge i til sen efteråret - tænker at en speedbåd hiver man vel op?? Plus der er ikke liiigefrem varme i, så det skulle vel nærmest blive i ski tøj man sejlede :-P Men, HOLD OP HVOR JEG ALLEREDE GLÆDER MIG TIL NÆSTE SÆSON....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-09-2009, 09:05
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg

Plus der er ikke liiigefrem varme i, så det skulle vel nærmest blive i ski tøj man sejlede :-P Men, HOLD OP HVOR JEG ALLEREDE GLÆDER MIG TIL NÆSTE SÆSON....
Forrige år sluttede min sejlsæson i slutningen af oktober måned - jeg husker at der var is på ruderne om morgenen kl. 06.00, da jeg sejlede afsted.

Det var en rigtig kold sejltur selvom jeg var udstyret med skibukser, handsker og jakke. Jeg havde tæppe omkring fødderne husker jeg.

Sejlturen gik fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur. Jeg mødte få lystsejlere deriblandt Hr. Møllers lystyacht på vej fra Kronborg til sydlige Kattegat. McKinney Møller var tilsyneladende ikke ombord - måske han sad i kahytten og lunede sig - men 3 besætningsmedlemmer sørgede for, at hans båd kom sikkert igennem Øresund. Båden gik for motor denne kolde oktober morgen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-09-2009, 10:26
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Norvik20". anoden der sidder på din hæl sikrer stævnrøret.
har du flex.kobling indvendig og vandsmurt leje udvendig så har akslen ingen forbindelse til stævnrøret.
de fleste nyere dieselmotorer har anoder i form af nogle propper med en lille anode i enderne. normal en i blok og en i manifold.
har du en stelforbindelse fra motoren til stævnrøret ?
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.

Mvh
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-09-2009, 10:56
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.

Mvh
stævnrøret plejer at være i bronce og endestykkerne er rødgods
de fleste propeller er også rødgods.
jeg tror ikke der vil opstå tærring i akslen og propellen.
min tidligere skiv som var med fast aksel ,sejlede jeg med i 16 år uden anode på akslen og der var intet tærring. min stævnrør var beskyttet som din, med anoden nede på hælen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 29-09-2009, 21:06
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.

Mvh
Hej Norvik,
det kan sagtens lade sig gøre, at få tæringer i skrueakslen, selvom den er i rustfrit stål!
Jeg har set et par "grimme" eksempler, pga. af manglende tærezink.
Det kan ske på grund af dårlig jordforbindelse i havnens landstrømsanlæg, eller en nabobåd med en dårlig jordforbindelse, eller mangel på samme. Du kan få en møtrik til din skrueaksel, hvorpå du kan montere tærezink.
Jeg er selv spændt på at se mine alu-anoder på lørdag, når båden kommer på land og i hal for vinteren.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Student 2009:) nicolajjetrider Off topic 20 24-06-2009 16:55
sommerferie 2009 goffy Billeder fra træf/ture på vandet 27 22-05-2009 10:17
Bådudstilling 2009. Miss Mancini Off topic 6 30-10-2008 21:01

» Statistikker
Medlemmer: 127,532
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, LaurieWede
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden