|
|
 |

12-11-2009, 18:56
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Godt gået  
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.
Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi  Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-11-2009, 19:31
|
|
|
Der er da luksus, med et opvarmet vinterhi :-)
Jeg ved godt det er en Honda motor du har, men Quiksilver - high performance , er en helt uovertruffen gearolie, her er der ikke noget med at olien ser træt ud, efter sæsongen.
|

12-11-2009, 20:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det har jo været en lærerig dag. En opvarmet hal er da bare dejlig og det giver også mulighed for at gå og nusse lidt ved båden i vinterens løb. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

12-11-2009, 22:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Godt gået  
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.
Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi  Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.
|
Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??
Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

13-11-2009, 07:16
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere :-)
|

13-11-2009, 08:07
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
|
|
Citér:
Originally Posted by Searider
Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere ............
|
........ kvinder 
|

13-11-2009, 08:51
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Ja, mekanikeren undrede sig også over det med styringen da vi talte om det til at starte med.. men da han kiggede på det var der intet fedt tilbage. Han har speciale i påhængsmotorer og mente absolut ikke det var unormalt. Sådan som det sidder monteret på min båd, får det en masse saltvand ind og så skal der fyldes på med lidt fedt en gang imellem... Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...
Mht. gearkasse olie fornemmer jeg der er lidt religion (generelt med mange ting). I mekanikerens optik er det, det allervigtigste at skifte regelmæssigt.. Mit udgangspunkt er at behandle båd og motor bedst muligt, så levetiden forlænges og at det altid virker upåklageligt når solen skinner og jeg vil afsted!!!!....
Manorwar: jeg har sådan en trailer lås på, der er en kasse med hængelås der går ud over selve krogen/trækdelen på traileren. Hvilken lås skal jeg montere som nummer 2 lås???
|

13-11-2009, 09:21
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...
|
Godt gået med din første optagning og trailerkørsel 
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.
Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.

__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

13-11-2009, 09:29
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
|
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
Godt gået med din første optagning og trailerkørsel 
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.
Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.

|
En hurtig google søgning og jeg har ikke kunnet finde en sådan lås - nogen der ved hvor den kan købes?
Jeg må lige tage et billede af styretøjet, næste gang jeg skal besøge min båd  ... Hvis det reelt kun handler om at give fedt et par gange i løbet af sæsonen, så vil jeg starte næste sæson på nuværende styretøj og se hvordan det udvikler sig....
|

13-11-2009, 07:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??
Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?
|
Jeg spekulerer også over hvorfor det har sat sig fast så hurtigt. Nu er min godtnok med Z drev, så styretøjet sidder gemt lidt mere af vejen, men i de 13 år jeg har haft den, kan jeg ikke mindes at jeg har smurt det, der er heller ingen smørenipler. Det har fået noget fedt fra fabrikken af, som stadig fungerer. Og rattet har altid kørt let. Det er en alm teleflex.
Det må bl.a. være fordi styretøjet sidder i det fri, at det går fast så hurtigt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,150
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, MV9paw |
|