Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 146
0 medlemmer og 146 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-12-2009, 12:12
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke haft drænene åbne, læs min beretning af hvad jeg har gjort for at sikre den
Den står indendørs i en nyere maskinhal...

Jeg har fået så mange historier om alt det der kan ske, og ved ikke længere hvad der er op og ned... Jeg har kun haft både med påhængs motorer, dem kender jeg og ved hvordan man behandler osv...

Mvh Christian
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-12-2009, 20:14
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg har ikke haft drænene åbne, læs min beretning af hvad jeg har gjort for at sikre den
Den står indendørs i en nyere maskinhal...

Jeg har fået så mange historier om alt det der kan ske, og ved ikke længere hvad der er op og ned... Jeg har kun haft både med påhængs motorer, dem kender jeg og ved hvordan man behandler osv...

Mvh Christian
Jeg har læst den, men måske ikke helt rigtigt

Vi kan vel konkludere at du har haft køleslangerne af, der hvor der har været muligt og du har også fået hældt ca. 6-8 liter i den, så jeg er temmelig sikker på at du har gjort det godt nok.

Det kan godt være du har hørt en masse skrækhistorier, men for hver skræk historie er der vel mindst 1000 historier hvor det går helt fint.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-12-2009, 20:21
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
PS - jeg har en manual til GM's V6'er som jeg kan sende til dig hvis det er
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-12-2009, 20:31
Thomas E.'s Avatar
Thomas E. Thomas E. er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
Indlæg: 82
Jeg har også nogle pdf filer liggende på merc. motor og drev
sig til hvis der er nogle der kan bruge dem
__________________
Hilsen Thomas

Nuværende båd

Bayliner 3258
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser

Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-12-2009, 22:40
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Lars. Jeg har en manual til motoren, men nogle af de billeder der er i den er næsten umulige at tyde og teksten er også meget svær at tyde, feks står der noget om at man skal tappe vandet af i drevet ? Det er den samme manual som man kan downloade herinde af Volvo Penta 4.3 SX 1992 .... Så har du en bedre vil jeg blive meget glad for den . . . Tak Thomas, jeg køber nok en rep. håndbog hvis jeg beholder båden... Jeg er i tvivl om jeg beholder den eller min Puma...... Det billede du viser af kølesystemet ligner ikke det på min båd... Jeg kunne godt bruge en xray tegning af motorens kølekanaler, så ville jeg vide hvor de kritiske steder var.... Tak til jer alle fordi i gider bruge tid på at hjælpe mig.... Mvh Christian

Sidst redigeret af Chribs; 14-12-2009 kl. 23:14.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-12-2009, 07:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg skyndte mig at sende en PM til dig, men har nu læst tråden igennem. Når du har haft alle slanger af og suget det bedste du kan med en støvsuger, er det ikke alverden af vand tilbage. Dog vil der stå noget i bunden af blokken, det kan kun tømmes ved at fjerne propperne eller løsne hanerne på hver side af motoren.

Det er ikke "frostpropperne" jeg mener. Der er skåret 1/4 tomme gevind i blokken hvor der sidder enten propper eller haner.

Men når du har hældt en ret stor mængde kølervæske oven i, så er blandingen sikkert ok.

Hvis du er nervøs for om det ikke er rørt godtnok rundt, kan du evt tage remmene af cirkulationspumpen og snurre den rundt med et specialværktøj på en boremaskine. Selvom termostaten sidder i motoren og selvfølgelig er lukket på grund af kold motor, så kan der strømme vand forbi, da der er en bypass kanal i termostathuset.

Tag tændrørene ud og pump lidt olie ind i cylindrene og kør på starteren. Sæt ikke tændrørene i igen. Det er ikke så ond ved starter og batteri, når tændrørene ikke er i. Så kan du tørne motoren lidt længere, uden at krumme tæer.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2009, 16:12
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak for hjælpen... Jeg vil se om jeg kan få adgang til båden så jeg kan komme til at udføre de anbefalede ting....

Mvh Christian
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,142
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, KianaCelf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden