Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 222
1 medlemmer og 221 gæster
willmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-12-2009, 14:44
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er klar en 1'er...

Dog kan det ind imellem være næsten ligegyldigt hvad man gør, så er der en eller anden klude sejler, der bliver irriteret....

Da vi sejlede igennem Svendborg sund i sommers, var der en del trafik samtidig med at vinden gik på tværs. Det betød at jeg kom til at sejle bag en sejlbåd som lå omkring 4 knob, og det var bare ikke nok for at jeg kunne holde en rimelig styrefart....

Bagfra kom en større sejlbåd med mere vind i sejlene, og han lignede ikke en der havde tænkt sig at rebe sejlene lidt....

I et mindre ophold i trafikken, gav jeg lidt gas og sejlede udenom sejlbåden foran mig...Min hækbølge har en pæn størrelse ved 8 knob, så det gjorde at han vippede noget, og at han råbte ( jeg kunne ikke høre det, men han så ikke glad ud ) noget mindre pænt efter mig....

Lige efter jeg havde sejlet forbi, kom den noget større sejlbåd meget tættere på ham også sejlende forbi, men der blev der bare hilst...
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-12-2009, 15:19
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-12-2009, 15:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg er klar en 1'er.
selvfølgelig sejler jeg også lidt hurtig nogle gange og en halvplaner som min laver store bølger, så skal jeg overhale så er det en stor bue udenom og er det i et smalt løb så bliver jeg bag ved og venter med overhalingen.
det jeg oplever mange gange ved havne eller ved overhaling med planende både er at de godt nok sætter farten ned, meeen kun ned til den fart hvor de laver de største bølger. de skulle prøve at kikke bagud.
jeg ved godt at hvis man kommer med 25 knob og sætter farten ned til 7 -8 knob så føles det som om man er gået i stå, men det er altså den fart der laver de største bølger så farten skal længere ned.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-12-2009, 15:50
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
90% 1er resten 10% er uden for kategori, og med det menes jeg sejler som jeg har lyst til NÅR der ikke er andre end mig selv, uanset hvad loven siger
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-12-2009, 16:03
steffen m steffen m er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )
præcis. og derfor er reglerne om at man ikke må plane netop helt i skoven...det genere jo mere end det gavner. så var det bedre at sætte en max fart på 50km/t fx

jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-12-2009, 17:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by steffen m Se indlæg
jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af
Ja se det er meget sjovt du skriver det for vi er åbenbart ikke værdig til en vink når man sejler forbi, men når man skal trække en fri en man pludselig fin nok

Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2009, 18:56
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.
Jeg kunne ikke selv have sagt det bedre..

Du mener motoroverskud ik`
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-12-2009, 19:12
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Du mener motoroverskud ik`
Ik lige i denne sammenhæng
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-12-2009, 18:59
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Overvejende en 1'er, men med en stor snert af 2. (en gang i mellem).
Det er sgu rart at fyre den af en gang i mellem - gør folk med hurtigere maskiner ikke det??
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #10  
Gammel 15-12-2009, 19:01
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
DEr mangler en kategori,

Jeg skal over være ærlig og ligger da nok også mellem 2 og et,

og seb, jeg fyre med af så meget så muligt hvad er ellers iden med at ha noget der går stærkt, ligger helst på ca 100 km/t hvis det egner sig )
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #11  
Gammel 15-12-2009, 22:01
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
DEr mangler en kategori,

Jeg skal over være ærlig og ligger da nok også mellem 2 og et,

og seb, jeg fyre med af så meget så muligt hvad er ellers iden med at ha noget der går stærkt, ligger helst på ca 100 km/t hvis det egner sig )
Prøv at høre: Det handler ikke om at man ikke må fyre den af. Det handler om at gøre det hensynsfuldt, dvs. når man ikke kan genere andre. Og man kan IKKE undskylde sig med at "man har en stor motor, og den skal jo udnyttes". Det er præcis den slags holdninger der skaber problemerne. Ikke for sejlbådssejlerne, men for os andre motorbådssejlere.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 22-12-2009, 10:37
optimisten optimisten er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: slagelse
Indlæg: 21
Angry moral er godt dobbelmoral er dobbelt så godt.

nu sejler jeg ikke i sejlbåd men i langtsom gående motorbåd så ingen motorbådshad herfra men men men det billede i tegner er nok lidt for kønt ligger selv i en havn hvor der er trailerrampe og mange af de både der bliver sat i vandet fra den har overhovedet ingen respekt for de 3 knob vi har i havnen og i fjorden.har selv oplevet at sidde i mit forholdsvis høje cokpit med 5 knop og blev overhalet med noget der lignede 30 - 40 knob hans hækbølge røg helt op i vores kaffekopper ærgeligt der ikke var noget politi i nærheden .
Reply With Quote
  #13  
Gammel 15-12-2009, 19:04
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb) Se indlæg
Overvejende en 1'er, men med en stor snert af 2. (en gang i mellem).
Det er sgu rart at fyre den af en gang i mellem - gør folk med hurtigere maskiner ikke det??
selvfølgelig skal den da fyres af engang i mellem, hvem gør ikke det.
problemet er bare hvor og hvornår man gør det
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #14  
Gammel 15-12-2009, 20:06
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
selvfølgelig skal den da fyres af engang i mellem, hvem gør ikke det.
problemet er bare hvor og hvornår man gør det
Bare husk konen ikke skal se det
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,037
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, TiffaniJtl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden