|
 |

29-09-2008, 13:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Helt ok, Goffy....
Men Volvo Penta er simpelthen for dyrt. Er du klar over hvad et nyt Volvo penta SX drev koster.....? 35000,- + moms.... 
Jeg kan købe 3 stk. komplette og originale Mercruiser drev for samme pris i USA....
Med alt det skrammel jeg finder i løbet af en sejlsæson i Øresund - der sejler jeg for det meste - er det simpelthen for farligt at have et dyrt drev på båden. Jeg har jo ingen kaskoforsikring på båden.
I år har jeg bl.a fundet flere store stykker drivtømmer ved Hven, en pæl i Storskibsrenden ved Helsingborg og en Musto jakke ved West 1 bøjen ved Helsingør. I Københavns Havn er det endnu værre. Her skal der sejles zig-zag imellem alt det skrammel der ligger og flyder i havnen....
Vælger jeg at benytte et uoriginalt Mercruiser drev, er bådbudgettet langt mere økonomisk ved evt. drevhavari.
Skal jeg have Volvo Penta drivlinie, skal der også kaskoforsikring på båden.
|
ja du er god til at finde affaldet i de danske farvande.
jeg har sejlet med volvo i en del år og aldrig haft problemer kun lavet alm vedligehold, endnu aldrig prøvet det med dyre reservedele.
det var da noget af en stigning da jeg købte min SX drev i 2005 kunne den købes for 28.000 incl moms
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

29-09-2008, 13:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
ja du er god til at finde affaldet i de danske farvande.
jeg har sejlet med volvo i en del år og aldrig haft problemer kun lavet alm vedligehold, endnu aldrig prøvet det med dyre reservedele.
det var da noget af en stigning da jeg købte min SX drev i 2005 kunne den købes for 28.000 incl moms
|
Jeg tror nu heller ikke at Mercruiser drevet vil volde mig tekniske problemer som mit OMC drev til tider har gjort. Årsagen til valget af Mercruiser er blot ud fra den betragtning, at det er billigere af reparere på og at der findes tonsvis af uoriginale dele og drev. Når man som jeg sejler uden kaskoforsikring, er reservedelspriserne vigtige at undersøge.
Volvo Penta drevet er steget voldsomt i pris - alene i 2008 er priserne steget med 10% - og det ser ikke ud til at blive billigere i fremtiden.
Desværre har Volvo Penta harmoniseret priserne mere eller mindre på verdensmarkedet, så et SX drev i Danmark koster ca. det samme i f.eks. Spanien.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

29-09-2008, 14:48
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Jeg er et langt stykke af vejen helt enig i Rolf`s betragtninger - vi taler om en lystbåd og om hvor mange penge man vil "parkere" i den - i Rolf`s tilfælde vil en 4,3èr med Alpha drev være perfekt til hans båd - når man tager investeringen, bådens alder, gensaglsværdi etc i betragtning.
Kan der blive råd til en EFI ville jeg hellere bruge pengene på den end på et duoprop/Bravo 3 drev.
Alpha drevet er aldeles framragende - enkelt og billigt at holde i drift - samtidigt er det til at betale
Så en 4,3èr (evt med efi) og et alpha drev er efter min opfattelse det rigtige valg til Rolf`s behov og båd.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

29-09-2008, 14:53
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Helt enig i at det SKAL være en MPI'er.. Men jeg ville stadig overveje et duo/BIII drev alt afhængigt hvad det ville koste.
Cost/benefit analyse 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

29-09-2008, 15:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Helt enig i at det SKAL være en MPI'er.. Men jeg ville stadig overveje et duo/BIII drev alt afhængigt hvad det ville koste.
Cost/benefit analyse 
|
Selv om jeg før har sværget til karburator modellen, skal en evt. ny motor være med MPI.
Jeg har hverken brug for at båden er nem at trække ud af vandet eller stor topfart. Jeg sejler det meste af tiden cruise speed - 25 MPH - og her er jeg ligeglad om det er Bravo III eller Alpha One drev, der driver baljen frem.
Alpha One drevet burde kunne indfri mine forventninger. Specielt når man i dag sejler med OMC Cobra.... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

29-09-2008, 15:09
|
|
Nogen der overvejer hvad en total renovering af den gamle koster
|

29-09-2008, 15:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
Nogen der overvejer hvad en total renovering af den gamle koster
|
Sammenlignet med prisen på en ny drivlinie, er det uinteressant at renovere på den nuværende specielt når der så stadigvæk står OMC på drivlinien.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-10-2008, 16:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Mercruiser 5.7 V8 MPI.
Hhmm, jeg var på besøg hos en af mine forhandlere i dag, og snakken faldt helt naturligt på marinemotorer.
Emnet omkring konvertering fra OMC til Mercruiser blev også vendt og drejet, og minsandten om ikke forhandleren havde en årgang 2007 Mercruiser 5.7 liters V8 MPI stående på lageret......Hhmmm, lækker motor tænkte jeg, men den er der jo ikke plads til i min båd sagde jeg. Vi målte længden på motoren og den er 80 cm fra monteringsophæng bagerst i motorrummet og til krumtapsremhjulet. Bredden på motoren er den samme som min nuværende
V6´er.....
Da jeg kom hjem målte jeg længden på mit motorrum. Det ser sgu´ ud til at der er plads til den store V8´er, hvis der ændres lidt i motorrummet....
Jeg ringede tilbage til forhandleren og spurgte hvad motoren skulle koste, og fik svaret at i omegen af 40000,- kr. excl. drev og transom....Det må jeg så lige summe lidt over.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,463
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DeanneKoni |
|