|
 |

06-02-2010, 13:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ChristianX
Jeg syntes det er noget rigtig godt input i alle har bidraget med, det har hjulpet mig meget, med hvorvidt jeg skal købe den eller ej, og jeg må tilstå, jeg vil ikke have en båd med OMC drev. Efter det jeg kan læse om dem på diverse sites.
Jeg tror ikke jeg vil gå ud og give ca. 30.000 for båden, og så måske forvente at jeg skal ud at give 10-15.000 kr oveni det for at renovere et drev/motor som ikke er fremtidssikret.
Jeg tror jeg får overtalt den gamle, til at købe en part i hans Scand, og så kan vi deles om udgifter osv. til den, da han ikke bruger den så meget, og så kan jeg jo lige så godt bruge den. Den er nok også lidt mere økonomisk 
|
Jeg tror også, at familiens Scand giver flere positive sejltimer og oplevelser end Draco´en med OMC drivlinie.
Måske jeg skulle byde på Draco´en og montere Bravo drev og 496"......  ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

06-02-2010, 14:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg tror også, at familiens Scand giver flere positive sejltimer og oplevelser end Draco´en med OMC drivlinie.
Måske jeg skulle byde på Draco´en og montere Bravo drev og 496"......  ?
|
Hehe, så tror jeg sgu at båden synker :-)
Så skulle du evt ligge motoren i midtskibs og koble den sammen med drevet, via en "jackshaft" som de kalder det i US of A. Vi kan jo bare kalde det en kardanaksel. Så vil det blive et sindssygt fartøj. Jackshaft kan faktisk købes originalt til Mercruiser, har set det i en installationsmanual.
Mht at skifte en Ford ud med GM, er de fleste svinghjulskåber med to sæt huller, et til Ford, et til GM. Selve koblingen er sikkert anderledes, det har jeg aldrig undersøgt. De koblinger jeg har, er der kun et sæt huller i.
På billedet er der en Ford V8, med en svinghjulskåbe, læg mærke til de ekstra huller, de passer til GM
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

06-02-2010, 16:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
nu da der snakkes så meget om at volvo, mercruiser og OMC, maskiner er samme blok, og stort set samme dele,
Hvad så med OMC'ern 460" er det noget,??
Er det så den samme som en 454" eller er den i virkeligheden 460"? og hvordan er den motor samlignet med mercruiser'ens 454"
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

06-02-2010, 16:33
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Jeg har ikke kigget på linken til båden før nu, men efter at have læst beskrivelsen blev jeg nysgerrig for at se båden.
Efter at have set båden er jeg rimelig sikker på at jeg har sejlet en tur i lige netop den båd efter at den dengang nye OMC motor var blevet monteret.
Jeg kender ham som lagde motoren i den, og han udskiftede også nappa på sæder og gulvtæpper ved samme lejlighed.
Som jeg husker det, så gik motoren fantastisk og den sejlede ca. 90 km/t.
Den ligger ikke for tungt med agterenden som jeg husker det.
Jeg mener at båden blev solgt i 1995, men jeg er ikke helt sikker om det var i 1996. Det kan være Kim herfra kan huske det ?
Da båden blev solgt var den i en fantastisk velholdt stand. Ham som havde den dengang er perfektionist og iøvrigt uddannet maskinmester.
Jeg kan ikke huske hvornår motoren blev monteret, men det var nogle år før han solgte den.
|

06-02-2010, 16:38
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
nu da der snakkes så meget om at volvo, mercruiser og OMC, maskiner er samme blok, og stort set samme dele,
Hvad så med OMC'ern 460" er det noget,??
Er det så den samme som en 454" eller er den i virkeligheden 460"? og hvordan er den motor samlignet med mercruiser'ens 454"
|
Mercruisers 454 er en GM blok kendt som en Chevy big block.
OMC's 460 er baseret på en Ford blok. Different beast.
|

06-02-2010, 16:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Mercruisers 454 er en GM blok kendt som en Chevy big block.
OMC's 460 er baseret på en Ford blok. Different beast.
|
Ja, 460´eren var Ford´s svar på GM/Chevy 454´er.
Ford´en er 7.5 liter/340 HK og kunne så vidt jeg husker kun leveres i karburatorudgave. Hverken Mercruiser eller Volvo Penta benyttede denne motor - det var kun OMC i en kortere årrække.
Der er flere reservedele til 460´eren som er næsten umulige at skaffe bl.a udstødningssystemet - det bliver hverken lavet originalt eller uoriginalt. Langt de fleste 460´ere blev leveret med King Cobra drev og dette drev kan der slet ikke skaffes reservedele til udover impelleren og bundpropppen, som er identisk med tilsvarende fra det alm. Cobra drev.
Men Draco´en kunne blive en fin båd. Måske sælger vil bytte med min styrepultbåd og 40 HK Suzuki 4-takter.....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

06-02-2010, 23:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Ja, 460´eren var Ford´s svar på GM/Chevy 454´er.
Ford´en er 7.5 liter/340 HK og kunne så vidt jeg husker kun leveres i karburatorudgave. Hverken Mercruiser eller Volvo Penta benyttede denne motor - det var kun OMC i en kortere årrække.
Der er flere reservedele til 460´eren som er næsten umulige at skaffe bl.a udstødningssystemet - det bliver hverken lavet originalt eller uoriginalt. Langt de fleste 460´ere blev leveret med King Cobra drev og dette drev kan der slet ikke skaffes reservedele til udover impelleren og bundpropppen, som er identisk med tilsvarende fra det alm. Cobra drev.
Men Draco´en kunne blive en fin båd. Måske sælger vil bytte med min styrepultbåd og 40 HK Suzuki 4-takter.....
|
Ja, 460'eren er simpelthen Ford's bigblock. Det store KingCobra drev, som nogle af disse motorer blev leveret med, er med konuskobling. Det er meget vanskeligt at få reservedele til dette drev og denne motor, som Nytdrev siger. Men det kan lade sig gøre at købe en adaptor, så man derved kan bruge GM bigblock manifolde på den.
http://www.cpperformance.com/detail.aspx?ID=342
Ford 460 topstykket er i øvrigt anvendt på Mercruisers problembarn 3,7L R4 cyl
Bunden på Volvo SX drev, indtil 2007, er i øvrigt en OMC King Cobra bund, altså fra det store drev med konuskobling.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
Sidst redigeret af Horizonblue; 06-02-2010 kl. 23:49.
Begrundelse: glemte en sætning
|

07-02-2010, 11:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Ja, 460'eren er simpelthen Ford's bigblock. Det store KingCobra drev, som nogle af disse motorer blev leveret med, er med konuskobling. Det er meget vanskeligt at få reservedele til dette drev og denne motor, som Nytdrev siger. Men det kan lade sig gøre at købe en adaptor, så man derved kan bruge GM bigblock manifolde på den.
http://www.cpperformance.com/detail.aspx?ID=342
Ford 460 topstykket er i øvrigt anvendt på Mercruisers problembarn 3,7L R4 cyl
Bunden på Volvo SX drev, indtil 2007, er i øvrigt en OMC King Cobra bund, altså fra det store drev med konuskobling.
|
Lige for at opsumere, det vil sige en OMC 460" er ikke motoren man skal gå efter, hvis man se bort fra det er en kaburator motor,?
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,481
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Thomasshone |
|