Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 242
1 medlemmer og 241 gæster
Akiboxawek
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-02-2010, 06:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Hold da kæft mand, det er virkelig en sjælden sag, er den koblet sammen med drev eller skrueaksel?

I marineudgaven har den som regel 2 forslugne karburatorer og 180 hk, mens den i lastbilen havde een sølle, men alligevel forslugen karburator og 120 hk.



Ham der på leopardmotor har med møje og besvær skaffet lidt dele til B36, bl.a toppakninger. Jeg kan ikke lige vurdere om de er magen til dem på B18. Men for ejeren var det da et forsøg værd, at købe en B18 toppakning og se om den passer(hvis motoren er skilt ad)

B18 motoren er nemlig lavet af en halv B36'er(nogen påstår at det er omvendt, men V8'eren var først). De har samme boring. Men topstykket er ikke ens, V8'eren har cross-flow, mens B18 har indsug og udstødning i samme side.

Her er en gut som starter en B36'er koblet sammen med drev, den skal lige have en dram før den tager ved og tøver lidt når han giver den gas. Men den ellers lyder den som en rigtig V8.

http://video.google.com/videoplay?do...=volvo+aq+180#
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-02-2010, 08:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Hold da kæft mand, det er virkelig en sjælden sag, er den koblet sammen med drev eller skrueaksel?
Han talte om drev muligvis VP 100 drev.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-02-2010, 08:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Han talte om drev muligvis VP 100 drev.....
100 drev, oh ve oh skræk, men motoren er nu meget interessant. På google-filmen er den koblet sammen med et 200 drev, så vidt jeg ved. Det ligner et 270'er, men er ca 100 år ældre.

B36 motoren er en sjov maskine som man bør bevare, hvis man har en klassisk båd. Det var selvfølgelig oplagt at kyle den ud og installere en 4,3'er med nyt drev, det sæt vil trække hårdere.

Hvis jeg ikke havde noget at give mig til, kunne jeg se det morsomme i at finde en B36'er, bygge indsprøjtning/elektronisk tænding på og koble det sammen med SX drev..........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-02-2010, 09:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Hvis jeg ikke havde noget at give mig til, kunne jeg se det morsomme i at finde en B36'er, bygge indsprøjtning/elektronisk tænding

Jamen, er du ikke snart færdig med FlyFish´en.. Jeg synes du har taget dig god tid med den efterhånden..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-02-2010, 10:08
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jamen, er du ikke snart færdig med FlyFish´en.. Jeg synes du har taget dig god tid med den efterhånden..
Hahahaha, ja tidsplanen er skredet i svinget. I disse dage er det 4 år siden at jeg købte den. Men når man begynder at skille en gammel hærget båd ad, så dukker der mange sjove ting frem. Samtidig laver jeg meget om, båden bliver nærmest opdateret med det som værftet ikke nåede at lave. Jeg har mindst to års arbejde tilbage endnu..........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-02-2010, 23:24
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Man skal heller ikke stresse, vel Per?
Jeg er igang med ny bordplade, nyt gaskomfur, gasinstallation og vask. Jeg har taget tilløb til det i ca. 2 år!
Når der kommer varme, skal jeg igang med at lægge TREADMASTER på agterdækket og på flyen.
Gas/gearhåndtagene skal adskilles, renses for gammel fedt, og smørres op igen.
Varmeslangerne fra oliefyret skal have trukket isoleringsstrømper på, da jeg har et stort varmetab, inden udblæsning i salonen.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-02-2010, 00:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Når der kommer varme, skal jeg igang med at lægge TREADMASTER på agterdækket og på flyen.
Jeg har også monteret TreadMaster i min båd. Det blev som erstatning for gulvtæppet i cockpittet. Det ser pænt ud, men der er både fordele og ulemper.

Ulempe:
- Det er varmt at gå på, hvis solen "bager"
- Mindre lydisolering sammenlignet med gulvtæppe
- Det er hårdt for fødderne, hvis man står op og styrer igennem længere tid.

Fordele:
- Nemt at holde rent
- Kan males når det bliver slidt
- Ser flottere ud end gulvtæppe

Malingen til at holde det ved lige med er ret pebret. Jeg husker en pris på ca. 500,- kr. pr. liter.

Jeg benyttede en to-komponent lim der virkelig binder godt.

På billedet kan du se dørken i cockpittet - den mørke farve er den nymalede.
Attached Images
File Type: jpg Four Winns 03.jpg (550.4 KB, 8 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,019
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, drFY4NimB2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden