Der sker ikke andet end at instrumentet ikke giver udslag fordi taco input "svæver" d.v.s der ikke er noget fast spændingspotentiale. Det vil ikke ødelægge noget.
Du kan bruge mange forskellige hall-effekt sensorer, bare vær opmærksom hvilket output de har (digitalt, open collector, balanceret) og at de fungerer til 12v:O)
Held og lykke med projektet og lad os se nogle pics når du er færdig.
Jeg fandt en rodekasse på arbejdet, fyldt med induktive følere. Har "lånt" et par stykker, som nu skal testes. Laver en simpel prøveopstilling. Spændende :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
Så er opskriften klar, på at få en benzin omdrejningstæller til at virke med en induktiv føler, så omdrejningstælleren kan bruges på en diesel motor.
Udgangspunktet er en Teleflex Black Sportsman omdrejningstæller. 0-6000 o/min
Man tager en Omron E2A-M18KS08-WP-B1, den har tre ledninger.
Brun= 12 volt +
blå= 12 volt -
sort= 12 volt signal(+)
Den sorte ledning kobles på "sender" terminalen på omdrejningstælleren.
+ og - giver sig selv.
Instrumentet kobles som vanligt; (ignition = +, ground = -)
Monter to stykker metal på svinghjulet, over for hinanden. Lav et solidt beslag til føleren, så metalstykkerne kan suse forbi føleren og aktivere den.
Indstil omdrejningstælleren på "4 cyl" (2 impulser pr omdrejning)
Her afprøver jeg det med et stykke fladjern på en 220 volt boremaskine. Den står til at køre 3000 o/min for fuld hammer, omdrejningstælleren viser knap 2900.
Boremaskinen løber nok heller ikke 3000 præcis, så jeg tror at det er ok.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"