» Online brugere: 160 |
0 medlemmer og 160 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

30-03-2010, 08:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
de steder du er helt i bund (gennem primeren) bør du give primer. det ligner en alm. blød kobber bundmaling du har på og den smitter meget af. en bund som din ville jeg bare slibe let med hånden og tørre efter med fortynder inden maling.
når den er ved at have så mange lag som min, kan du overveje den helt store tur 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

30-03-2010, 09:10
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Der hvor sliddet er mindst, var der også et tykt lag maling på min, men det var som skrevet pulveragtigt, nærmest porøst, og meget let at fjerne. Din bundmaling ser mere 'sejlivet' ud, og kræver nok sved på panden.. eller kemisk malingfjerner. 
Netop den porøse afsmittende overflade, 'narrede' mig til at fjerne for meget, da jeg ville være sikker på den nye maling bandt sig godt fast.
Primeren er meget hård, ikke?
|

30-03-2010, 09:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
Der hvor sliddet er mindst, var der også et tykt lag maling på min, men det var som skrevet pulveragtigt, nærmest porøst, og meget let at fjerne. Din bundmaling ser mere 'sejlivet' ud, og kræver nok sved på panden.. eller kemisk malingfjerner. 
Netop den porøse afsmittende overflade, 'narrede' mig til at fjerne for meget, da jeg ville være sikker på den nye maling bandt sig godt fast.
Primeren er meget hård, ikke?
|
primeren er meget hård og det kræver sved når jeg skal i bund
din bløde bundmaling virker ved den afsmittende effekt (intet sidder så hårdt fast) og du kan sikkert også rimelig ment vaske din bund ren.
den type bundmaling bruges kun ved lavere hastigheder(under 10 knob) da malingen slides af hvis der sejles 20 -30 knob
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

30-03-2010, 09:35
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Det blev jeg glad for at vide.
Så har jeg ganske givet ikke skrabet igennem primeren.  På nær i vandlinjen, og så enkelte steder hvor jeg kom til at ridse (fy) med skraberen, og hvor jeg derfor også fik lyse spåner på skraberen. Der skal jeg have primet.
Og det er langtfra hele bunden.
Næste år -når den er klodset højere op- vil jeg så overveje, om jeg skal give bunden en helt ny omgang primer.. Selvgjort er jo velgjort!
Den bløde bundmaling har jo vist sig meget nem at få af igen.
Tak for info.
Mvh
|

30-03-2010, 11:48
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Jeg synes det ser ud som om at du kan nøjes med at give bundmaling, og bare reppe de steder du taler om.
Du kan lave en slibeprøve et sted hvor der er nemt at komme til, prøv med et stykke sandpapir at slibe et "hul".
Oftest når man giver primer, lægger man lagene i to forskellige farver Feks. hvid og grå skiftevis så det er nemmere at se om det lag man er ved at påføre, dækker det andet.
Hvis du har skiftende farver i din slibeprøve kan du bruge farverne som reference de andre steder på bunden til at se hvor dybt der er skrabet/slebet.
Min fik den store tur for et par år siden.
Og så lige et farveskifte.
Og hvis du vil have givet bunden den helt store tur næste år, så går det nu også nok med en sæson, med en mindre skade i primeren. selvfølgelig er det ikke optimalt, men mon ikke også der er et par huller under kølen ?
God arbejdslyst.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Sidst redigeret af Strøyer; 30-03-2010 kl. 11:56.
|

30-03-2010, 12:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg kan oplyse at under min køl findes hverken primer eller bundmaling
her ses et spor hvor jeg sejlede 3 - 4 timer tidligere og det holder malingen ikke til.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

30-03-2010, 13:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg kan oplyse at under min køl findes hverken primer eller bundmaling
her ses et spor hvor jeg sejlede 3 - 4 timer tidligere og det holder malingen ikke til.
|
Nu er "Rendegraveren" Måske ikke så smukt et bådnavn, men absolut en mulighed.
Der er en del sejlbåde der aldrig har fået hverken primer eller eller bundmaling under kølen, Det er sgu lidt svært at komme til uden et specielt stativ.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|