|
 |

12-04-2010, 08:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 12-04-2010 kl. 08:06.
|

12-04-2010, 11:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
|
Holy shit, det var noget af et arbejde...
Larm fra udstødningen bliver uændret på min, da den har udstødning igennem agterspejlet.
Jeg tænkte mere på om skruen kan hitte på at tage luft. Prøvede en kammerats Campion Chase sidste år, med Bravo 1, husker ikke lige hvor højt drevet sidder på den, men den kan godt tage luft. Det er nok også til dels et spørgsmål om at lære den at kende.
På de gamle Volvodrev skal kavitationspladen sidder omkring 1,5cm under bunden.
På projekt Flyfish (2x SX) sidder drevene så lavt som muligt, de kan ganske enkelt ikke komme længere ned. Når drevene sidder i hver side, sætter V bunden en stopper for hvor dybt de kan komme ned. (når hjørnet af transompladen nærmer sig bunden.)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-04-2010, 11:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg fandt lige disse i mine papirer
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

12-04-2010, 12:49
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i  Goffy's beskrivelse afskrække allerede
Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.
På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-04-2010, 13:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i  Goffy's beskrivelse afskrække allerede
Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.
På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
|
Hehe, det er ikke så meget selve ombygningen, det var mere tanken om at skulle lave hele skidtet om, nu når man har været grundig med at få målt op.
Når man regner lidt ud, efter Volvo's anvisninger, kommer drevet til at sidde ca 2 cm OVER bunden. De skrå afstande giver alle en lodret afstand på ca 346 mm. Drevet er 325 mm høj(krumtap til kavitationsplade)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,442
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, RafaelFluby |
|