| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-04-2010, 00:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 
					Bopæl: Oksbøl 
					
					
						Indlæg: 256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
		
                  
		 Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet  (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore.... 
Jeg er ikke professor på marine motorer ,men når man sætter olie kølere på servostyringer på både kan jeg kun forstille mig der er oliekølere på de fleste indbordsmotorer i nyere både 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-04-2010, 00:56
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  FletcherV8
					 
				 
				Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet  (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore.... 
			
		 | 
	 
	 
 Det er rigtigt at marine motorer arbejder hårdt i forhold til en bilmotor med tilsvarende ydeevne. 
 
Derfor er der andre tolerancer på kraftige marine motorer (400-500 HK) i forhold til tilsvarende bil motorer (typisk løsere stempler). Der er set eksempler på at folk som har monteret kraftige bilmotorer i en båd og efter få timers sejlads så sætter stemplerne sig fordi stemplerne udvider sig mere end der er plads til i cylinderen, på grund af den kraftige varme udvikling. 
 
På mindre kraftige motorer tror jeg ikke der er den store tolerance forskel mellem bil og "marine" motorer, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-04-2010, 06:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		oliekølere er godt hvis man har en højtydende motor som skal bestille noget. 
en alm.standard marinemotor  R4 - V6 eller en V8 mener jeg ikke er en højtydende maskine. en V8 med ca 250-350 hk og en volume på 6,2 eller 7,4 er en sløv motor som sagtens kan yde det dobbelte.  
sammenligner man med bilmotorer V8 eller V10 så har de flere heste og enda også på kun det halve volume. det er mest Amerikanere der kører med de høje volumer. prøv lige at tænke på hvor mange hk  Audi - BMV eller Mercedes og andre presser ud af deres maskiner så kan vi snakke højtydende. 
en V8 der tøffer med 4500 rpm og med de olier der laves i dag klarer sig fint uden køler. Hvor tit sejler i flere timer med håndtaget i bund. 
en oliekøler skader ikke men jeg tvivler på at man opnår noget der kan mærkes eller ses på motoren. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-04-2010, 07:47
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Min gamle maskine var en Mercruiser 350 Magnum  (5,7) med 270 hk, der var ikke oliekøler på. 
På min volvo 570a med 275 hk er der heller ingen på. 
De er begge fra omkring år 1990 altså nogle ældre sager bygget til at bruge datidens olie. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,257 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MariettaPe | 
	 
			
		
	 
 
			 | 
		
	
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:24.