|
 |

19-05-2010, 11:06
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Bjerge
|
|
Det er ikke sikkert dit rat står lige under sejlads (andet ved en bestemt fart).
Pga. at propellens greb i vandet vil den skubbe røven af båden til den ene side, og for så at sejle lige ud kompensere du ved at dreje rattet modsat (bare en lille smule).
|

19-05-2010, 11:37
|
|
....
Der sidder en lille omvendt hajfinne oven over propellen, lige foran tærresinket, den drejer man modsat for at modvirke at båden sejler "skævt" pga. propellens rotationsmodstand i vandet..... Når den er stillet korrekt vil båden sejle ligeud selv når du slipper rattet....
|

19-05-2010, 16:06
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
|
|
Så fik jeg købt sådan en rorarm.
Umiddelbart kan den så også godt monteres på motoren, men...:
Hvis jeg bare skruer den fast i beslaget og kablet som vist på billedet, så kan jeg dreje lidt den ene vej, og meget lidt den anden. Jeg skulle gerne have meget mere udsving, eller kan jeg jo aldrig styre båden rundt i mindre end 1 km radius.
Samtidig så er cylinderen jo så langt ude i den ene side, når motoren står lige.
Så jeg skal have monteret den længere inde på motoren, og forskudt fra centrum.
Så er spørgsmålet så: Hvordan regner jeg ud hvor befæstigelsespunktet skal være? Jeg har prøvet at stille motoren i tre positioner: Så langt ude til hver side som jeg gerne vil kunne dreje den, og så i midten. Når motor står i midterposition, og cylinderen også er i midterposition, synes jeg jo så at jeg skulle kunne finde et passende sted.
Men jeg kan ikke finde noget godt fælles punkt.
Er der nogen der ved hvordan man finder det gyldne punkt i denne sag?
Det skal lige siges at jeg kun har en max vandring på 10 cm på cylinderen, fordi så støder den mod brøndens side.
mvh
Kåre
|

19-05-2010, 16:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
|
|
Du er da godt nok kommer på arbejde med den. 
10 cm vandring i alt vil jeg mene er alt for lidt. Det er så 5 cm til hver side og hvis motoren skal kunne drejes nok skal du jo have fundet et sted helt inde ved drejepunktet. Din brønd er da for smal til det system.
de fleste har ca 2 1/2 omgang på rattet for at give fuld udslag fra side til side.

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-05-2010, 17:32
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Du er da godt nok kommer på arbejde med den. 
10 cm vandring i alt vil jeg mene er alt for lidt. Det er så 5 cm til hver side og hvis motoren skal kunne drejes nok skal du jo have fundet et sted helt inde ved drejepunktet. Din brønd er da for smal til det system.
de fleste har ca 2 1/2 omgang på rattet for at give fuld udslag fra side til side.
|
Ja brønden er jo nok for lille. Men som sagt så sad styresystemet på den da jeg købte den, så det har kunnet lade sig gøre. Men dog ikke uden at lave et ekstra hul på den anden side af brønden.
Må prøve at finde en der har forstand på at save og skære i en båd...
mvh
Kåre
|

19-05-2010, 18:42
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Ja, jeg havde lige selv overvejet om ikke man kunne lave en plade, påsvejse en rørmuffe som den der sidder på motoren, hvor styringen er skruet fast i.
Skrue den fast der hvor der i dag sidder en gummimanchet, og så skrue kablet fast deri.
Det er en løsning meget lig sådan en rørklemme, bare uden mulighed for at justere længden. Men det bør nemt kun laves med en forlænger plade på motoren.
Den rørklemme du henviser til er sådan set lige nøjagtig det jeg tænker på, og svarer vel til den del der sidder integreret i motoren?
Jeg skal vist omkring bådmanden og høre om jeg kan kave en bytter...
TAK!
Slowly getting there ;o)
Kåre
|

19-05-2010, 19:08
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Sjip
|
Følger røret med sådan en, eller er det kun den runde klemme-del man kan købe der?
Jeg skal jo også bruge selve røret, hvor kablet skal spændes fast i.
mvh
Kåre
|

19-05-2010, 16:29
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Jeg har en fornemmelse af, at hvis motoren stod frit, så ville det hele passe sammen.
Problemet tror jeg er at cylinderen støder mod siden af motorbrønden, og derved har jeg alt for lille vandring at gøre godt med.
Sådan cirka der hvor cylinderen støder imod, er der lavet et hul ind i brønden, og så er der monteret en "kop" inde i hullet, så det er lukket, men så der kan komme noget derind.
Undskyld mine uautoriserede gloser...
Mit gæt er at dette hul har fungeret som plads til at cylinder kunne bevæge sig helt ud i yderstilling. Det passer cirka med at cylinder med arm kan gå derind.
Problemet er bare at det ikke sidder ud for MIN styrepind. Den sidder for lavt og for skævt...
Min konklusion er at jeg bliver nødt til at have flyttet dette hul, så det passer til min motor.
Men det er jo noget af et indgreb, som jeg ikke ved om jeg selv bør gå igang med.
Problemet er jo også at hullet så ikke længere er rundt, og derfor ikke bare kun lukkes med samme kop som der sidder i nu.
Nogen der har erafringer med sådan et indgreb?
Kan man bare save hullet lidt større uden der sker noget ved det?
Det største problem er nok at få sådan et hul tæt igen, når man ikke bare kan lukke med en rund standard ting.
mvh
Kåre
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|