Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 164
0 medlemmer og 164 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-06-2010, 11:32
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Efter at have læst bidden fra din instruktionsbog Goffy, undrer jeg mig en smule over hvad det dog skulle gøre af forskel for temp, at skifte til bak og så frem..
Står der noget om det længere nede? Ellers må jeg (igen) konstatere: De er skøre, de svenskere....

Mvh
det er for at fjerne/skylle skidt væk fra indtaget.
med min tidligere motor havde jeg vandindtaget i bunden af båden og prøvede faktisk at fange et stykke plastik som ikke lige lod sig skylle væk, men en kort sluk af motoren og plasten faldt af og jeg kunne sejle videre. Nu sejler jeg i åen som er groet godt til om sommeren og da kan drevet være pakket ind i det skidt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 21-06-2010, 19:11
mathea mathea er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: fyn
Indlæg: 7
Hej, Har lige haft den starte op her til aften, og den slange der komme fra drev og går hen over motoren til termostathuset, den er kold, og de to slange der går til hver sin manifold, er også kolde, men så går der en stor en ned til vandpumpen den bliver hurtig varm, og bliver det, Er det rigtigt???
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-06-2010, 19:15
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg skulle også mene, at den bedste måde at fjerne f.eks et stykke plastic på, må være at stoppe motoren, evt. mens båden stadig gør fart.
Så længe der er sug i søvandsindtaget, skal der vist mere til end et par gearskift..

Mvh
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-06-2010, 19:19
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Jeg skulle også mene, at den bedste måde at fjerne f.eks et stykke plastic på, må være at stoppe motoren, evt. mens båden stadig gør fart.
Så længe der er sug i søvandsindtaget, skal der vist mere til end et par gearskift..

Mvh
det kan jo være problemet opstår mens båden ligger stille i havnen og det flyder med tang rundt om båden.
jeg har altid mit drev helt oppe når båden ligger i havnen, da der ellers altid ligger ca 2 m2 tang/grøde bag båden og rundt om drevet, den fanger dælme alt skidt i vandet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-06-2010, 19:24
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
det kan jo være problemet opstår mens båden ligger stille i havnen og det flyder med tang rundt om båden.
jeg har altid mit drev helt oppe når båden ligger i havnen, da der ellers altid ligger ca 2 m2 tang/grøde bag båden og rundt om drevet, den fanger dælme alt skidt i vandet.
Det er jo også noget af en 'krog' som rager ned i vandet, sådan et drev..
Og jeg har ved tidligere kommentar ikke lige tænkt på at søvandsindtaget ikke kun sidder i bunden, men også kan sidde i drevet.
Så virker det jo rimeligt at gi skruen lidt omdrejninger.

Mvh
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-06-2010, 19:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Det er jo også noget af en 'krog' som rager ned i vandet, sådan et drev..
Og jeg har ved tidligere kommentar ikke lige tænkt på at søvandsindtaget ikke kun sidder i bunden, men også kan sidde i drevet.
Så virker det jo rimeligt at gi skruen lidt omdrejninger.

Mvh
Os der ligger i ferskvand Å eller sø har lidt andre problemer at bøvle med.
Men vi har ikke ruer he he.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 21-06-2010, 19:38
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Sidste år havde jeg 10-15stk ruer.. men jeg sejlede også mindst hver 2.dag i den første halvdel af sæsonen.

I år bliver det ikke til nær så meget sejlads, så jeg må se når jeg prøver at hive båden op engang i løbet af juli. Når nu det er så nemt med ophalervogn, kan man ligeså godt udnytte det og gi båden en afvaskning eller to i løbet af sæsonen. Jeg kan se på mit ror, at begroning har fundet sted.

Mvh
Reply With Quote
  #8  
Gammel 21-06-2010, 19:26
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
jeg har altid kunnet fjerne platposer/ålegræs fra vandindtaget på drevet ved at bakke men spare heller på gasen,på den båd jeg havde men vandindtag i bunden fik jeg aldrig stop
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,142
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, KianaCelf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:53.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden