Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 221
1 medlemmer og 220 gæster
semmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-07-2010, 11:48
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
din motor feder??

Er det ikke at sætte åre-gafler og åre på båden så?
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-07-2010, 14:09
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hvis du med feder mener at den fedter rundt, altså ventilerer så er det første du skal tjekke montagehøjden af din motor.
Det kan være den er monteret forkert. Den vandrette plade over propellen skal gerne kunne ses når du er i plan, men den kan også være monteret for højt.

Hvad for en båd og motor har du?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-07-2010, 21:42
kpallisgaard kpallisgaard er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: haslev
Indlæg: 7
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Hvis du med feder mener at den fedter rundt, altså ventilerer så er det første du skal tjekke montagehøjden af din motor.
Det kan være den er monteret forkert. Den vandrette plade over propellen skal gerne kunne ses når du er i plan, men den kan også være monteret for højt.

Hvad for en båd og motor har du?
der er en 16 fod kabine med en 60 hk mercury fra 89' eller der omkring . 0den plade over skrugen, flugter rimeligt med bunden af båden, og kan ses når man planer ...

hva er det der sker, når motoren fedter sådan ??
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-07-2010, 10:11
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det som sker at at propellen kvavitere, går op i omdrejninger uden at farten stiger - Nok det du bekrider som den fedter.
Det som sker er at propellen får fat i vand som er fludt med luftbobler og derfor kan den ikke få greb i vandet. Prøv at sænke motoren et hul/hak ned så tror jeg at du vil opleve at den ikke længere gør det.

En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 07-07-2010 kl. 10:17.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-07-2010, 20:36
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.
Heller ikke en 4-bladet med en god cup - Trophy f.eks.?
Det var vel værd at prøve før han sænker motoren hvis han kan låne en?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-07-2010, 22:15
kpallisgaard kpallisgaard er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: haslev
Indlæg: 7
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det som sker at at propellen kvavitere, går op i omdrejninger uden at farten stiger - Nok det du bekrider som den fedter.
Det som sker er at propellen får fat i vand som er fludt med luftbobler og derfor kan den ikke få greb i vandet. Prøv at sænke motoren et hul/hak ned så tror jeg at du vil opleve at den ikke længere gør det.

En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.
har rykket motoren et hak ned nu . så tager ud og prøver imorgen den plader over skrugen er ca 1 cm under bunden på båden nu , det passer vej fint nok så ?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-07-2010, 22:52
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by kpallisgaard Se indlæg
har rykket motoren et hak ned nu . så tager ud og prøver imorgen den plader over skrugen er ca 1 cm under bunden på båden nu , det passer vej fint nok så ?
Det lyder til at være meget lavt, også for lavt. Men ikke 2 både sejler ens, så der er kun test, test og atter test til at finde frem til det rette setup.

Lad os høre hvordan det gik!
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-07-2010, 23:26
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kavationspladen´s underside skal helst flugte med bunden af båden, så med al respect, hvorfor er 1 cm alt for lavt ? Hellere 1 cm for lavt en omvendt, man skal jo sikre at motoren får den nødvendige køling, og det kræver at indtagene på benet er under vand, og helst hele tiden...

Du fleste med mindre speedbåde kender til fænomenet med at propellen rammer vand der mest bestå af luftbobler, så motoren render op i omdrejninger, det er der stor set aldrig hvis man har en motor på med for langt ben, men det giver så igen andre problemer...

Nogle både er mere tilbøjlige til at danne luft hvor hækken stopper, det skyldtes udformingen af bunden, især skrog med støbte eller påmonterede lister til at fange luft og presse det under bunden for at plane hurtigere og lettere er mere tilbøjlige til det.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:53.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden