Er det fordi at de står i vinklen at vibrationerne opstår? For jeg mindes ikke en Række motor har samme tindenser. F.eks volvo's 170 - 200hk Diesel
Ja, det er bl.a på grund af V'et, men også det ulige antal cylindre i hver række. Det er et større regnestykke at gøre op, men det går ud på, at når man har en krumtap med 120° imellem hver leje(1 omdr/3 cyl), i en V motor der er 90° og stemplerne tænder hver anden gang de er i top, så sker tændingerne ikke i et jævnt interval pr 2 omdrejninger, som der jo skal til, før alle stempler har tændt. Men ved at forsætte krumtaplejerne, som man kan se på billedet, så kan man undgå dette problem.
En række 6'er har derimod en naturlig balance.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
aha! Spændene, i stedet for at lave trick'set med lejerne, burde man så ikke også ku afbalancere krumtappen, smide noget vægt af den og så den fjernede noget af "ubalancen" der?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
aha! Spændene, i stedet for at lave trick'set med lejerne, burde man så ikke også ku afbalancere krumtappen, smide noget vægt af den og så den fjernede noget af "ubalancen" der?
Man har sikkert eksperimenteret med det igennem tiden, men fundet ud af at på V6'eren er den bedste løsning, for at få vibrationsfri gang, at forskyde krumtap-plejl-lejerne.
Det overordnede problem er jo at krumtappen ikke drejer det samme antal grader imellem hver tænding, på en odd-fire V6'er.
Sådan her ser det ud, når en "odd-fire" kører rundt.
Cyl Nr 1 tænder
150° senere tænder nr 6
90° senere tænder nr 5
150° senere tænder nr 4
90° senere tænder nr 3
150° senere tænder nr 2
90° senere tænder nr 1
og så videre
På en "even-fire" er der så 120° imellem tændingerne, som jo nok giver den bedste motorgang af de to, selvom man forsøger at balancere krumtappen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
Sikket et arbejde du har udført for din ven, det er bare flot... Spørgsmål: Hvordan bliver man din ven
Hehe, det tror jeg ikke er så svært, men jeg er vist nød til at drosle lidt ned på alt det arbejden på andres både. Jeg skal simpelthen have lavet noget på projekt Flyfish, BIG TIME, der er sket for lidt, i de sidste par måneder. Den vil jeg jo også gerne have ud at sejle.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
Her er en kort video fra den første tur, efter båden er søsat. Njaeh det er egentlig tur nr to, den første tur var fra slæbestedet hen til pladsen :-)
Det er ca 14 dage siden den blev søsat, men der har ikke været tid/vejr til at sejle før nu. Det er undertegnede selv der styrer båd/kamera, da ejeren er bort-rejst i en uges tid. Så jeg har lånt nøglerne.
Går lige kort op og planer med 3000 o/min. Synes ikke at jeg vil hamre gashåndtaget i bund på første tur.
Servostyringen virker rigtig godt. Jeg var lidt spændt på om den var tæt og overhovedet fungerede, købte cylinderen på ebay for snart 2 år siden, pumpen og oliekøleren i den blå avis for snart 3 år siden og fik presset en slange ved en traktormekaniker. Men det kører som smurt, aldrig mere mekanisk styring på Z-drev........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"