Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 228
0 medlemmer og 228 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-07-2010, 16:18
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by kylle Se indlæg
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)

Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?
Du skal ligge imellem 4400 og 4800 rpm ved wot, ellers belaster du din motor for hårdt, og det kan forkorte levetiden på den.
Generelt kan man sige at sejtræk skader mere end omdrejninger.
Jo tætte du kommer på 4800, jo bedre vil din generelle performance også blive, både hvad angår holeshot og hastighed ved wot.

Derudover kan du ved at vælge forskellige propeltyper arbejde med din performance på specifikke områder, alt efter hvad du ønsker.

Man kan ikke få bedste holeshot, bedste cruisefart, laveste brændstofforbrug og højeste hastighed i samme propel. Det vil altid være en prioritering.

Mange ender med at vælge en 4 bladet stål, da den oftest giver den bedste performance i cruiseområdet og har godt greb i vandet og dermed god kontrol over båden.

Citér:
Originally Posted by kylle Se indlæg
Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)
For hver pitch du ændrer på propellen ændrer du også omdrejningerne med ca 200. Så du burde overveje at prøve en 15"-17" stål i 4 bl. f.eks en Vensura. Deltager du på vores træf, er der som regel mulighed for at prøve propeller som vi andre sejler med.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-07-2010, 19:00
mpa mpa er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
Billeder: 1
hej

jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-07-2010, 20:47
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?

For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-07-2010, 08:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeps ca. en tommelfinger regel siger ca 200 rpm pr tomme i stigning.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-07-2010, 08:46
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by kylle Se indlæg
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?

For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
Fra 21 til 19 = ca. +400

man kan ikke altid stole på båden`s omdrejnings måler,
min viste ca.450 for lidt
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-07-2010, 09:58
kylle kylle er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 278
Billeder: 12
Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm.

Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ?
__________________
Mvh. Jesper

SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
Bravo 3 Drev, Duo Prop.

Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.

Tidligere båd:
Campion Chase 580 årg. 2000.
Mercruiser 4.3 V6 205 hk
AlphaOne GenII
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-07-2010, 12:06
mpa mpa er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
Billeder: 1
forvent

bedre topfart bedre optræk måske lidt ringere benzin øko ved tur sejlas men ikke ret meget
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-07-2010, 12:09
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by kylle Se indlæg
Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm.

Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ?
Ja hvis top fart er noget du måler med 1 person i båden,hvis i er 5 tror jeg ikke der bliver den store forskel.
det med at råde andre til valg af propel er meget svært,især uden at havde prøvet båden
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-07-2010, 15:45
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hvis det er samme propel, bare 2" mindre burde du i teorien opnå en bedre performance på alle områder, også benzinøkonomien. men der er ikke 2 setup der teer sig ens, ej heller hvis det er samme båd, motor og propel. Så man kan kun bruge tommelfingerreglerne til "grundindstillingerne". Derefter må man fintune ved prøve sig frem ved at ændre på de forskellige parametre enkeltvist.

Citér:
Originally Posted by mpa Se indlæg
jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.
Den tror jeg bliver for voldsom i 19"
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,015
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Albertmes
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden