|
 |

27-07-2010, 06:35
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Tak for svarene, der bekræfter at jeg nok bør være tilstede.
|

27-07-2010, 19:33
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Hvis der er tale om skibets eget ladeanlæg af ældre dato, så vil jeg ikke lade batterier i en længere periode uden selv at være tilstede.
Ved åbne batterier udvikles der knaldgas ved ladning, som kan antændes af en enkelt gnist.
Lukkede batterier til marinebrug tåler heller ikke permanent ladning. De eksploderer nok ikke ligefrem, men jeg mener de "flækker", hvis ikke den indbyggede sikkerhedsventil virker korrekt.
Såfremt der er tale om en af de "intelligente" ladere er sagen en anden.
De måler kontinuerligt på ladestrømmen og går over til vedligeholdelsesladning når batteriet er ladet helt op. En sådan lader turde jeg godt lade være tilsluttet permanent.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

27-07-2010, 19:45
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Mit startbatteri var åbenbart langt nede og jeg har ladet på det de seneste 3 aftener hvor jeg har været i båden. Men det blev bare ikke færdigt. Jeg lader med en Tystor, som jeg stoler 100% på. Så efter at have siddet og kigget ind i en gul lampe der gerne skulle blive grøn hele aftenen, tog jeg lader og batteri med hjem for at lade natten over.
2 min. gik der, så var det ladet op !!!!€€€€€€€€€€%%%%%%%%%%%%
|

27-07-2010, 19:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Mit startbatteri var åbenbart langt nede og jeg har ladet på det de seneste 3 aftener hvor jeg har været i båden. Men det blev bare ikke færdigt. Jeg lader med en Tystor, som jeg stoler 100% på. Så efter at have siddet og kigget ind i en gul lampe der gerne skulle blive grøn hele aftenen, tog jeg lader og batteri med hjem for at lade natten over.
2 min. gik der, så var det ladet op !!!!€€€€€€€€€€%%%%%%%%%%%%
|
med en tyster vil jeg ikke være betænkelig ved at forlade båden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

27-07-2010, 19:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Såfremt der er tale om en af de "intelligente" ladere er sagen en anden.
De måler kontinuerligt på ladestrømmen og går over til vedligeholdelsesladning når batteriet er ladet helt op. En sådan lader turde jeg godt lade være tilsluttet permanent.
|
helt enig. jeg lader altid et par døgn efter en weekendtur på vandet.
så har jeg også altid fuld knald på batterierne når jeg vil ud at sejle igen.
køleskabet bruger en del strøm når drikkevarene i en lind strøm passerer igennem den weekenden over. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,061
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Sergydp |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:28.