Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 151
0 medlemmer og 151 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-08-2010, 10:11
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Og selvom jeg fik de 800 rpm/wot, ville det jo ikke ændre på topfarten, der stadigvæk vil være alt for lav.....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-08-2010, 10:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvad er bådens vægt sejlklar og hvad er den faktiske gearing i drevet ?

I mange tilfælde så overraskes man over bådens vægt sejlklar.......

Med bådens vægt sejlklar forstås at det er incl. proviant, brændstof, besætning mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 13-08-2010, 10:34
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Enig, det skulle også kun være for at teste at motoren fungerer ud fra "reglerne" om ændring i stigning og rpm, kort sagt om du kan du de 4800rpm

Hvad var specs på den gamle 17" prop? Var problemerne de samme?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-08-2010, 11:27
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Efter du har skiftet toppakning, har du så stillet ventiler ?
Selvom at de er hydrauliske så er det ikke uden betydning at de er "grundstillet" korrekt.
Jeg har selv en anelse om at min ikke yder hvad den skal, efter jeg har skiftet begge toppakninger.
Men jeg har aldrig prøvet den motor i båden før.. læs (jeg ødelagde den i havnen ved søsætning)
Der er også en anden mulighed, tændingen skal efterstille i forhold til omdrejninger, hvis der er røget en fjeder så trækker den ikke over 3k omdr. OK det kan din jo.. men prøv at forstille din tænding kortvarig for en prøvetur og se om der er en ændring.
Du skal også vide at en større dia. på propellen har en væsentlig større effekt end en større stigning, så hvis du har mulighed for at prøve en mindre stigning så gør det.
Det var flere foreslag, men prøv dig frem og lad os høre.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-08-2010, 13:50
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Du skal også vide at en større dia. på propellen har en væsentlig større effekt end en større stigning.
Min kommentar er lidt OT, undskyld for det, men hvis du med effekt mener fremdrift, er det stik imod de "prop basics" jeg kender, mener du ikke at stigning er vigtigst.
I den teoretiske verden har diameteren ikke indflydelse på fremdriften.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #6  
Gammel 13-08-2010, 19:12
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Jeg tror at båden vejer omkring 3200 kg. sejlklar. En kammerat har noget tilsvarende på 3500 kg. og 300 hk. og han går 35 knob...........
Motoren er ferskvandskølet, og i øvrigt fra 2001.
Jeg skiftede toppakningerne da den drak 2,5 l. kølervæske på 20 sømil.......
Dette skete på vores første sejltur efter vi købte båden, så jeg har en mistanke om, at det er en gammel skade.
Der var tydeligvis vandindtrængen på cylinder 5 og 6 (tror jeg nok) har vedhæftet et par billeder. Måske ventilerne ikke lukker helt tæt efterfølgende, men det vil en kompressionstest vel vise.
Ventilerne blev justeret efter bogen og det samme gjaldt tændingen, tror nok det var 8° før TDC. Motoren lyder for såvidt sund nok, starter fint og kører roligt i tomgang.
Temperaturen ligger klippestabilt når motoren er varmet op.
Attached Images
File Type: jpg P6260417 (Medium).JPG (127.2 KB, 20 views)
File Type: jpg P6260418 (Medium).JPG (103.6 KB, 15 views)

Sidst redigeret af kjaerlarsen; 13-08-2010 kl. 19:18.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-08-2010, 08:40
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Jeg tror at båden vejer omkring 3200 kg. sejlklar. En kammerat har noget tilsvarende på 3500 kg. og 300 hk. og han går 35 knob...........
Motoren er ferskvandskølet, og i øvrigt fra 2001.
Jeg skiftede toppakningerne da den drak 2,5 l. kølervæske på 20 sømil.......
Dette skete på vores første sejltur efter vi købte båden, så jeg har en mistanke om, at det er en gammel skade.
Der var tydeligvis vandindtrængen på cylinder 5 og 6 (tror jeg nok) har vedhæftet et par billeder. Måske ventilerne ikke lukker helt tæt efterfølgende, men det vil en kompressionstest vel vise.
Ventilerne blev justeret efter bogen og det samme gjaldt tændingen, tror nok det var 8° før TDC. Motoren lyder for såvidt sund nok, starter fint og kører roligt i tomgang.
Temperaturen ligger klippestabilt når motoren er varmet op.
Noget kan vel tyde på at den ikke går helt som den skal, selvom den er blevet forsøgt lavet.
Skiftede du "kun" toppakningerne ved indgrebet? Jegville have troet at man skulle skifte en del mere, måske løfterne?

Drikker den stadig kølervæske?
En kompressionstest ville måske kunne kaste lidt lys, den ville i hvert fald fjener evt. tvivl om en defekt toppakning eller lign.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-08-2010, 14:35
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Den drikker ikke mere kølervæske.
Der blev skiftet toppakninger, pakninger til indsugning- og udstødningssmanifolder.
Skift løfterne??? Kan de tage skade af vandindtrængen i cylindrene??
Vil prøve at få lavet en kompressionstest i løbet af ugen, så får jeg kastet lidt mere lys på sagen.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-08-2010, 11:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej KjaerLarsen,

Jeg syntes det lyder osm om den mangler en del hypper af en eller anden årsag?

Lyder motoren ellers sund?
Har du haft en tester på maskinen?
Du skriver du skiftede toppakning - hvorfor? Kom der vand ind?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 13-08-2010, 11:42
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Er den så ny at de råd jeg kom med er for ældre maskiner ?
Jeg tænker på tænding.
Lars T : Du har jo ret, hvorfor gik toppakningen.
Hvis det var indtrængning af vand kan det jo også gå ud over ventiler.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,173
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelFed
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden