Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 234
0 medlemmer og 234 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-08-2010, 06:03
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Er du helt sikker på det ?

I så fald er Mercurys anbefaling anderledes for en 4,3 liters V6 i forhold til small og big block V8 .

Til Big block V8 skal der bruges "Perfect seal" på topstykke boltene og til min Mercury Racing small block V8 skal der bruges PFTE sealant.

Men ifølge Rolf skal der ikke bruges noget på en 4,3 liters V6.

Har lige set i Mercruisers service manual nr 32 for nyere 4.3 liters V6 (fra serienummer 0M323781) skal der bruges Loctite 565 PST (Pipe sealant with Teflon), men jeg ved ikke hvad der gælder for ældre 4,3 liters maskiner ?
Jeg talte med et aut. MerCruiser værksted for kort tid siden omkring samme emne, og her var deres anbefaling, at boltene ikke skulle have pakningsmasse/Loctite. Den omtalte motor var en 4.3 liter V6, årg. 1991.

Måske det er ændret med tiden - det må undersøges.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-08-2010, 07:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har søgt på forskellige foraer i USA, og de indlæg/tråde der omhandler "smøremiddel til topbolte" fortæller, at topboltene KAN smøres med Loctite "sealer", men ikke Loctite "Locker". Langt de fleste bådejere, har dog valgt at smøre de afrensede topbolte med alm. motorolie.

I de tilfælde, hvor jeg har skulle lave topstykker, så har jeg også benyttet alm. motorolie i samlefasen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-08-2010, 09:49
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
Hmm
Hvad så med de bolt huller hvor der er hul direkte ned i vandkammeret det kan da rende op omkring gevinderne og op i topstykket hvis man ikke give det noget ?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-08-2010, 10:48
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by madzch Se indlæg
Hmm
Hvad så med de bolt huller hvor der er hul direkte ned i vandkammeret det kan da rende op omkring gevinderne og op i topstykket hvis man ikke give det noget ?
Det mener jeg også, og da adskillige ejere af GM V8 motorer netop har haft problemer med utætheder omkring gevindet i topstykkeboltene SELVOM de har brugt anbefalede sealere, så undrer det mig noget at der kan bruges motorolie eller slet ingenting.

Men igen jeg kender ikke den 4,3 liters, men baseret på madzch's koimmentar om at der er hul direkte ned i vandkammeret, så skal der altså bruges en sealer hvis man vil have det tæt.

Men måske er nogle bare heldige at det bliver tæt selvom de ikke bruger en sealer, eller også ved de ikke at de har en utæthed.

Sidst redigeret af BrianL; 15-08-2010 kl. 12:12.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-08-2010, 10:51
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
jeg kan ikke lige se hvordan det skal holde tæt uden en form for tætningsmasse
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-08-2010, 11:32
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Da jeg skiftede toppakning på min 4,3L købte jeg et uoiginalt paknings set til marine hos Lynegård i Køge, "da du har ferskvandskøling kan du også bare købe et bilset men så skal du købe sealer ved siden af " sagde han.
ikke bare top bolte men også bolte der har forbindelse med olie skal seales
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-08-2010, 15:35
madzch madzch er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
Er der ingen der ved hvad jeg kan bruge i manualen står der at jeg skal bruge noget "non-hardning sealer on the threads"
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,032
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, anate9
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden