Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 150
0 medlemmer og 150 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-09-2010, 15:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
kan kun tilslutte mig at det er tidlig. Nu er der selvfølgelig også forskel på om man sejler speedbåd eller en lidt større båd med varme og komfort
ulempen ved at have båden i vandet om vinteren er at motoren skal frostsikres hver gang den har været startet. ferskvandstanken og rørsystemet skal tømmes + toilettet skal frostsikres.

når båden ligger i vandet, fryser det ikke i båden hvis vi lige får et par minus grader om natten, så jeg frostsikrer først når vi har dagsfrost.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 27-09-2010 kl. 16:28.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-09-2010, 16:15
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Den værste ulempe er nok at båden bliver beskidt, resten ser jeg som hygge arbejde og ikke mindst at man får nogle fantastiske ture ud af vinteren.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-09-2010, 20:03
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Hvis vi nu forudsætter følgende:
Toilettet bruges ikke er og er helt tørt
Ferskvandstanken bruges heller ikke og er tør
Motoren har 2 kreds køling

Er der så nogle risici ved at have båden liggende i vandet?

OK, båden bliver da beskidt men det kan jo nemt vaskes af
Hvis båden skal bundmales, pudses, poleres og andre forårsopgaver, kan båden jo bare tages op de få dage det tager.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-09-2010, 22:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Hvis vi nu forudsætter følgende:
Toilettet bruges ikke er og er helt tørt
Ferskvandstanken bruges heller ikke og er tør
Motoren har 2 kreds køling

Er der så nogle risici ved at have båden liggende i vandet?

OK, båden bliver da beskidt men det kan jo nemt vaskes af
Hvis båden skal bundmales, pudses, poleres og andre forårsopgaver, kan båden jo bare tages op de få dage det tager.
hvis toilettet er helt tømt er det ok, men jeg plejer at give toilettet en slat kølevæske, det er godt til alle pakninger og oringe så de ikke tørre ud.
har du også tømt alle rør/slange til ferskvands systemet er det ok.
2 kreds (ferskvandskøling) har jo stadig søvand på den ene side i veksleren og der skal du sørge for kølevæske. 2 dråber søvand der fryser det forkerte sted koster dig en ny veksler. så du skal have kølevæske kørt igennem søvandssiden, impellen i søvandspumpen har også godt af at ligge i kølevæske. husk at kontrollere at det er kølevæske og ikke vand der er hældt på vekslerne (motorsiden).
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-09-2010, 21:07
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Stemningsbilled af indsejlingen til Ribe kammersluse sidste lørdag

Kl ca. 1900 lørdag aften.
Attached Images
File Type: jpg 61879_440899669276_554764276_4760573_5499838_n.jpg (53.3 KB, 3 views)
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-10-2010, 11:56
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så nu fik jeg tømt båden for hynder, dyner, tæpper etc.

Kalechén er taget af, og pressening er lagt på...nu skal jeg bare have kørt kalechén til sadelmageren, så han kan komme igang med at lave en ny til mig.

Der bliver ikke et øje tørt...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-10-2010, 06:50
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Meget sludder har man efterhånden hørt igennem tiden.

For en del år siden, inden jeg fik ferskvandskøling på V6'eren, havde jeg en arbejdskollega med ude at sejle, han havde så taget en af hans kammerater med, og det var også ok. Men kammeraten der, var godtnok lige en tand for klog at høre på.

Jeg fortalte, at jeg godt kunne tænke mig at bygge ferskvandskøling på motoren, for at forhindre at motoren ruster op og samtidig kunne køre med en højere temperatur. Lidt mere økonomisk.

Kollegaens kammerat sagde så, at jeg jo skulle have andre stempler i motoren, når jeg kørte med ferskvandskøling, fordi motoren nu skulle køre med en anden temperatur.......

Sikke da noget pladder :-)

Jeg er nok klar over at temperatur har stor indvirkning på fine tolerancer. Men de motorer vi bruger, er jo oprindeligt tænkt til at køre med 80-90 grader i en bil. Man har så bare sænket temperaturen for at køre på saltvand og det betyder så ikke noget, som sådan, for indmaden i motoren. Motorerne ruster ofte op, inden de er slidt op.

Har da heller aldrig set et sæt ferskvandskøling, hvor der følger nye stempler med........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,143
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Soleiusek
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:26.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden