» Online brugere: 263 |
0 medlemmer og 263 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

12-11-2010, 16:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Det er også rigtig gode både, dog ikke så godt indrettede som Nidelv'en (efter de billeder at dømme jeg har kunnet finde på nettet).
Desuden kan jeg ikke finde nogen med en marchfart på 20 knob eller derover?
Hvor store motorer kunne de fåes med fra standard ?
|
Er en marchfart på 20 knob ikke i overkanten for en båd á la Apollo / Jupiter selvom der er dobbelt motorinstallation ?
Så vidt jeg husker, blev der benyttet FORD 120 HK og 180 HK turbodiesler i Apolloen - jeg mener at Jupiteren sværgede til Perkins.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

12-11-2010, 19:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Apollo fåes med 2x75 hk ford 2x120 hk ford og 1x150 hk ford
vi har en her i varde med 1x180 hk perkins og den render 18-19 på toppen
de fleste apollo 32 er med dobbelt maskine og kan næsten kun styres med gashåndtaget, der sidder 2 små A4 størrelse ror og med det samme du sætter i fri er der nul styring også selv om båden stadig glider 3-4 knob  . Der sejler 5 -6 stykker her i området og de er med 1 maskine og de har ikke problemer med at styre bådene.
Apollo 32 er også en halvplaner og halvplaner kræver flere 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

13-11-2010, 09:59
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg er ikke helt klar i spyttet over mine krav til båden endnu, men der tegner sig et billede efter megen søgen og besvær:
- gerne diesel
- 26-29 fod.
- tophast min. 30,5 knob (min kammerats båd har en tophast. på 30 :-)
- march hast. ca. 18-20 knob.
Jeg har set en del på Maxum (efter at være inspireret af Lasse's billeder fra Baadsnak). Specielt Maxum 27 virker som er god rummelig båd med en fantastisk god indretning.
Jeg får bådplads til sommer i Juelsminde, og vil primært bruge båden til week-end ophold og sejlads til de mange udflugtsmål, der kan nåes fra denne skønne havn.
Det gode ved Nidelv er dens indretning med rummelig seperat kahyt agter og den gode plads i cockpittet.
Maxum'en er også rigtigt godt indrettet og fåes ofte med MPI motorer til fornuftig pris.
Dam'nd det er svært at vælge :-)
Men der går nok også et år eller 2 inden der handles.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

13-11-2010, 14:48
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Hvad med alder på båden?
Skal den være moderne, eller flot? :-)))
Dine krav ligner dem du har haft hele tiden (Biam osv. ...), men du er gået nogle fod op i størrelse. Når du skal ligge i Juelsminde, må du få en del dage med bølger, og så ville jeg gå efter noget der er så søstærk som muligt. Men en tung båd der skal kunne sejle mere end 30 knob, skal have seriøse motor(er).
Men kom med et bud på alder, så kan vi jo begynde at kigge.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

13-11-2010, 23:23
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Det er ikke alderen der sætter grænsen, det er derimod økonomien
Aldersmæssigt, så er jeg ikke så bekymret for selve båden, men jeg kigger meget på motoren!
Hvis motoren fra ny har været ferskvandskølet kan den holde meget længe, hvis den har været vedligeholdt. Både, der har sejlet i ferskvand er lidt det samme, men det kan være svært at vide 100%.
Saltvandskølede motorer har overhovedet ikke min interesse, hvis de er over 12 år. Medmindre salgsprisen er sat, så der er plads til en udskiftning.
Noget andet er, at Nidelv har en fornuftig indretning selv på ældre både, mens de nyere fra f.eks. Bayliner (og lign. amerikanske) virker håbløst indrettet i cockpittet. Det der med at sidde 5-6 personer klemt inde omkring et bord ud for nedgangen til kahytten, og så er der ofte god plads agterude, men ingen sæder, det synes jeg ikke om. Det er her at Maxum, Chaparral (og til dels Sea Ray) har nogle fordele.
Vi er ofte 2 familier, der sejler ud sammen, og så er det en fordel at alle (5-6 personer) kan sidde ved samme bord og have "rimeligt" med plads.
Men som tidl. skrevet, så er der 1-2 år inden jeg skal købe, så den endelige økonomi kendes ikke pt. Et bud ville være max. 300.000,-
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

14-11-2010, 09:01
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg ville nok passe lidt på med Maxum dels ryet og det at Brunswick i 2009 lukkede mærket ned - De sidte både blev produceret i juni 2009. Det kan være med til at presse prisen (det eksistere ikke længere), men det kan også gøre at du, på sigt, kan have svært ved at skaffe dele til den.
Både som kunne være interessant kunne måske være en Bayliner 285 fra efter 2005 eller en 2007 280 sundancer fra SeaRay - Men det er ikke så ofte de ses med ferskvandskøling.
Det lyder til at du gerne ser at der er plads til 5-6 personer i kahytten, hvilket gør at der ikke er så meget plads i cockpittet, der kunne Nimbuserne også være noget, men så passere du ikke din kammerat
PS - Jeg kender en som har en SeaRay 275 til salg - billigt
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 14-11-2010 kl. 09:19.
|

15-11-2010, 13:05
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Har Maxum er dårligt ry?
De er rigtigt godt indrettet i cockpittet.
Jeg er ikke nervøs for både der er udgået af produktion/ markedet.
Reservedele kan altid fåes på en eller anden måde.
Min kammerat skulle f. eks. bruge reservedele til sin nyere Chaparral. Importøren kunne ikke skaffe dem, jeg fandt delene i løbet af 10 minutter vha. google.
Og det er normalt i cockpittet vi opholder os, næsten aldrig i kahytten, så det er cockpit plads der vægtes højest.
Nimbus har jeg også set på samt Marex, men de er begge i den dyrere ende af skalaen
Kan du få din kammerat til at sende et par billeder og en pris ?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,627
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Beaconetz |
|