Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 306
0 medlemmer og 306 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-12-2010, 06:47
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Tror der har været for meget spænding på relæet. Når jeg her på havnen køre med fuld lys og værktøj og Varme så kan jeg os godt få den til at slå fra engang i mellem. Tænd du bare igen. Der findes mig bekendt ikke vinterkabler.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 02-12-2010, 07:27
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Et HFI-relæ slår fra ved afledning af strøm. En sikring slår fra ved for stort forbrug. De 4 du har i båden er nok sikringer. Få fat i en elektriker - han kan tjekke installationen og derved finde fejlen uden at skulle stå og vente på at se om relæet slår fra.
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-12-2010, 14:46
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Du har helt ret, dét er automat sikringen, og 1 gru relæ. uden at ringe til elektriker fandt jeg problemet her for 20 min siden, da dét hele var slukket igen. brugte lige udelukkelses metoden, et stik ud af standeren ad gangen, tænde og så se hvad der skete, dét kablet fra en båd der nu har ligget her i snart 1,5 år uden tilsyn, hvis stik var helt irret op. nu kører dét hele igen. har lige meldt havnefoged jeg har fjernet dét stik hvilket var ok. så kan jeg sove roligt igen, men sjovt detbare pludseligt opstod.
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-12-2010, 15:47
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
2 Hpfi/hfi relæer efter hinanden er skidt.

Det vil som regel aldrig være det sidste, relæ på strengen, der slår først fra.

Forklaring:
hpfi 1(ved landstrøms tavle) slår fra ved 30ma, men har 4 både tilsluttet, hver både har et hpfi relæ (også 30ma) og der er en fejlstrøm på 5ma i hver båd, så er fejlstrømmen på hpfi 1 lig med 20ma (4x5ma) og kun 5ma i hver båds hpfi.

Til dem der har svært ved at kende forskel på fejlstrøms relæ og sikring/automatsikring:

Fejlstrøm relæ Hfi/Hpfi (lovpligtig i alle el installationer) Husk og teste den som minimum et par gange om året


Automat sikring


alm. sikring i skuffe


alm. sikring i skruehoved


mvh Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-12-2010, 21:27
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
øverste billede den til højre har jeg og så det billede i midten.. nu er det heldigvis løst.. på tavlen på land er der 6 tilslutninger, 400V/16A står der på boksen... havde forstået på havnefogeden at der var 16A til hvert stik... men måske er det til deling?? ved det ikke... men nu for jeg mit eget på broen, med egne 16A/220V.. men skide god forklaring Lars... og godt med billeder... ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-12-2010, 04:55
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Du skulle ha' tjekket dit 'Inter-perma-diculær-svingnings-modul' først. Det er som regl dem der brænder af, og så strømmen vender.
Så har vi først RIGTIGE problemer...

Ovenstående forklaring er sakset direkte fra min svigerfar, der tit tog fis på kunderne dengang han arbejde som elektrikker.
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-12-2010, 11:38
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
øverste billede den til højre har jeg og så det billede i midten.. nu er det heldigvis løst.. på tavlen på land er der 6 tilslutninger, 400V/16A står der på boksen... havde forstået på havnefogeden at der var 16A til hvert stik... men måske er det til deling?? ved det ikke... men nu for jeg mit eget på broen, med egne 16A/220V.. men skide god forklaring Lars... og godt med billeder... ;-)
Du kan sagtens have 16A på hver stikkontakt, men fejlstrøms relæet er somregel fælles for flere grupper(sikringer)
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,931
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, bruceph3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden