Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 240
0 medlemmer og 240 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-12-2010, 21:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der er sikkert nogle både derude, som har en bilmotor, uden køling på manifolden, hvor det også indtil videre er gået godt.


Men den varme udstødningsmanifold har to problemer.
  • Brandfaren
  • opvarmning af motorrum = dårlig økonomi & risiko for damp-lommer i brændstof-rør.
Den originale bil manifold har også et andet problem. Udformningen er tit meget uhensigtsmæssig, set i forhold til at man skal have gassen ledt op, for at lave "vandlåsen". I hvert fald hvis den skal kobles sammen med Z-drev.

Skal motoren kobles sammen med drev, er man stort set altid nødt til at lave en anden manifold, medmindre man kan affinde sig med en kryptisk rørføring.

Jeg har set nogle marinemanifolde, hvor der var et vandkølet skjold omkring en bil eller traktormanifold, whatever. Det var måske en mulighed i nogle tilfælde.

Spekulerer meget på hvordan jeg skal lave manifolde til Mercedes motorerne til projektet, snakkede om det med en kammerat, der arbejder en del med turbomotorer. Og essensen var egentlig, at så længe det ikke er nogle high performance motorer vi snakker om, så er der ingen grund til at lave avancerede snoede rør, som man sommetider ser på nogle motorer.

Hullerne i topstykke på Mercedes'en er runde, det gør det hele nemmere. Så jeg regner med at T-stykker og 90° bøjninger samt et firkantet rør til at kapsle det hele ind i, er det som mine manifolde bliver lavet af.

De stumper rør som går fra topstykke til manifold bliver ikke kølet, i stedet bliver den viklet ind i "Power-wrap"
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-12-2010, 22:09
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Her et par billeder af motorrummet i familiens motorbåd. Motoren er en Mercedes-Benz OM352 ( lastvognsmotor og bedre kendt fra den terrængående Unimog ) mariniseret af BOWMAN med kombineret varmeveksler, udstødningsmanifold og køler - smart system. Hydraulisk gear fra BorgWarner og oliekøler fra BOWMAN.

Driftøkonomien på drivlinien er helt i top - 6 liter / pr. time / marchfart.
Marchfart ca. 7 knob - topfart ca. 11 knob
Bådens vægt er ca. 10000 kg.

En meget pålidelig løsning, der ALDRIG siden installationen i 1974 har svigtet.

Bemærk buen på udstødningen og det som er viklet omkring.
Attached Images
File Type: jpg Blue Paint.jpg (195.1 KB, 13 views)
File Type: jpg Blue Paint 1.jpg (458.2 KB, 18 views)
File Type: jpg Blue Paint 2.jpg (705.6 KB, 20 views)
File Type: jpg Blue Paint 3.jpg (411.9 KB, 12 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-12-2010, 22:30
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Bowman laver nogle fine sager, til mange motorer.

Vil man putte en bilmotor i båden, er ejbowman.co.uk det første sted man skal kigge, hvis man ikke selv vil lave en manifold.

Bowman laver desværre ikke noget til Mercedes OM 603, så jeg skal selv igang.

Men jeg er ikke længere så nervøs for at svejse en manifold selv. Se denne turbomanifold, der er ikke gjort meget ud af at få lige lange rør, eller undgå T stykker. Men det virker sikkert alligevel.

Et firkantet rør hen over det hele og vand på, færdigt arbejde.
Attached Images
File Type: jpg turbomanifold.jpg (156.0 KB, 6 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-12-2010, 23:09
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Flot arbejde Horizonblue, men det er jo stadigvæk et vandkølet system.

Det jeg syntes kunne være genialt ville være luftkøling af manifoldene der fungerede, således at man ikke behøver at sejle rundt med åben motorum, men blot havde nogle luftindtag og afgange der ikke forstyrrede sejladsen mere med larm og varme, end vandkølede motorer gør.

Og så kunne alle bilmotorer i princippet blive en god marine-motor til små penge, enten med gearkasse eller uden.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 19-12-2010, 07:28
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Nu tror jeg ikke man forestiller sig den luftmængde, der skal til, og så er der jo også brug for en oliekøler, samt kølevand på motoren.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 19-12-2010, 08:04
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Flot arbejde Horizonblue, men det er jo stadigvæk et vandkølet system.

Det jeg syntes kunne være genialt ville være luftkøling af manifoldene der fungerede, således at man ikke behøver at sejle rundt med åben motorum, men blot havde nogle luftindtag og afgange der ikke forstyrrede sejladsen mere med larm og varme, end vandkølede motorer gør.

Og så kunne alle bilmotorer i princippet blive en god marine-motor til små penge, enten med gearkasse eller uden.
Det skal lige tilføjes at manifolden på billedet ikke er en jeg har lavet, den er fundet på nettet. Det var blot for at illustrere at det nok egentlig ikke er så farligt at svejse en manifold selv.

Det jeg selv har spekuleret meget over, var nemlig det der med at have lige lange rør og ikke nogle skrape knæk, men manifolden på billedet viser at det nok går alligevel.

Som Lynæs også er inde på, så tror jeg at der skal en enorm mængde luft til, hvis man vil undgå vandkøling.

Men har man ikke muligheden for selv at svejse en manifold sammen, kan jeg godt se at det kunne være smart at lave noget luftkøling på den eksisterende manifold og så var den hjemme.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-12-2010, 13:18
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 19-12-2010, 13:28
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
Ja, nedkøling af motorens kølevand i kobberrør under skroget har jeg set på en ældre træbåd i Hornbæk Havn ( den var på land, da jeg så det.. )

Systemet er simpelt og man undgå flere komponenter i motorrummet.

Ulempen er hvis man påsejler en genstand, går på grund eller lignende og rørene bliver utætte - så har man balladen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,019
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, drFY4NimB2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden