| 
				
				» Online brugere: 361 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 361 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 14:33
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Vandvarmer + defroster
			 
			 
			
		
		
                  
		Jeg vil forbinde det lukkede kølesystem med vandvarmeren og en 10kW defroster. 
 
Vandvarmeren sidder i motorrummet. 
Defrosteren havde jeg tænkt mig at placere så tæt som muligt under vindspejlet, f.eks i kahytten foran cockpit, således at luften føres i så korte slanger som muligt. Jeg vil gerne udnytte så meget luftstrøm som muligt. 
 
Der kræver således ret lange køleslanger for at nå defrosteren. 
 
Hvor langt kan man forsyne sådanne enheder med et fornuftigt kølevandsflow? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 16:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg tror du skal have varmeren tættere på motoren og lange luftslanger da vandstudsene ikke er så store på den, det giver en masse modstand og 10kw kræver en del vand. det er jo motorens alm.cirkulationspumpe der skal klare det. 
husk at varmeren skal monteres under højden på studsen til motorens ekspantionsbeholder ellers vil luften samles i varmeren. 
 
Prøv at snakke med Kjøller som jeg mener forhandler dem. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 18:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Goffy, jeg vil prøve at høre Kjøller. 
 
Kan det løses med en ekstra cirkulationspumpe?. 
 
Jeg vil hellere trække 2 køleslanger igennem båden end 4 x 55 mm luftslanger og derudover opnå større kraft på luftmængden da jeg er overbevist om at store mængder lun luft er mere effektive end mindre mængder varm luft. 
 
Jeg har kun oplevet at man trækker de lange luftslanger med gevaldige gennemføringer og stort lufttab til følge. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 18:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Er der en forrude defroster eller kabinevarmer du er på udkik efter? 
 
Cobalt har et system hvor der blvier trukket luft rundt om motoren og ført ud ved gulvet, men er det sådan noget du leder efter? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 18:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Nuuk, Grønland 
					
					
						Indlæg: 103
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Lars T, 
Den blæser og varmer hvorend jeg laver udtag, kahyt, forrude eller toilet med 55 mm slanger og dyser. Se billede. 
 
Det system du nævner, er det motorumsluft der cirkuleres i båden? 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Bayliner 285, 2003 
5.7 Mag Mpi
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 19:36
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mohabba
					 
				 
				Goffy, jeg vil prøve at høre Kjøller. 
 
Kan det løses med en ekstra cirkulationspumpe?. 
 
Jeg vil hellere trække 2 køleslanger igennem båden end 4 x 55 mm luftslanger og derudover opnå større kraft på luftmængden da jeg er overbevist om at store mængder lun luft er mere effektive end mindre mængder varm luft. 
 
Jeg har kun oplevet at man trækker de lange luftslanger med gevaldige gennemføringer og stort lufttab til følge. 
			
		 | 
	 
	 
 der findes små elektriske cirkulationspumper i nogle  ferskvandskøling systemer til motoren, så det kan godt være løsningen. De findes også i remtrukket.  
Jeg ville nok prøve at montere varmeren uden ekstra pumpe og så se om det kan køre uden. hvis ikke den varmer nok kan der altid monteres en pumpe.  
Jeg har set pumperne i kataloget fra Masnedø marinecenter2010 side 364  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af goffy; 07-01-2011 kl. 19:47.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-01-2011, 19:48
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		du får lige et skan af siden. 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-01-2011, 10:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mohabba
					 
				 
				Lars T, 
Den blæser og varmer hvorend jeg laver udtag, kahyt, forrude eller toilet med 55 mm slanger og dyser. Se billede. 
 
Det system du nævner, er det motorumsluft der cirkuleres i båden? 
			
		 | 
	 
	 
 Nej det er ikke decideret motorumsluft, men luft som varmes op ved hjælpe af motorens varme (vidst nok)    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-01-2011, 20:16
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 278
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lars T
					 
				 
				Er der en forrude defroster eller kabinevarmer du er på udkik efter? 
 
Cobalt har et system hvor der blvier trukket luft rundt om motoren og ført ud ved gulvet, men er det sådan noget du leder efter? 
			
		 | 
	 
	 
 Lars.. Har du et link hvor man kan se lidt mere om dette system?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Mvh. Jesper 
 
SeaRay 240 Sundancer årg. 2002. 
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk. 
Bravo 3 Drev, Duo Prop. 
 
Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor. 
 
Tidligere båd: 
Campion Chase 580 årg. 2000. 
Mercruiser 4.3 V6 205 hk 
AlphaOne GenII
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,266 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Haywardtxk | 
	 
			
		
	 
 
			 |