» Online brugere: 179 |
0 medlemmer og 179 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

19-01-2011, 18:29
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Fredrikssund
|
|
Jeg ligger også i Marbæk havn sammen med Bloody Mary. Jeg har aldrig haft nogle problemer i fjorden, måske fordi jeg ikke sejler mere end 6-8 knob, men det har jeg så haft når vi ligger på vores havne plads pga, når der kommer en planende båd syd fra. Alle de døninger bådene laver ruller lige ind gennem havnehuldet og ja det også selv om båden er 22 fod. Kender også mange i Fredrikssund havn, hvor det er flyde broer, ja så tror jeg at i godt kan tænke jer til resten. Hamrende og trækken i alle fortøjninger det er ikke okay. Jeg mødte for et par år siden en som var kommet planende op gennem fjorden, ugen forinden, jeg gik over og bankede på båden da de havde fortøjret og fortalte om problemet når man kommer planende op gennem fjorden. Hans svar var "Det har jeg sgu aldrig tænkt på" Han var helt forstående og kunne godt forstå det. Men selvfølge skal vi alle kunne være der 100% men sejl med omtanke, måske en dag, er det en selv som måske får en røvtur pga, der er en som kommer planende tæt forbi
Mange hilsner
Jørgen
|

19-01-2011, 19:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
|
|
Citér:
Originally Posted by 32OF
Jeg ligger også i Marbæk havn sammen med Bloody Mary. Jeg har aldrig haft nogle problemer i fjorden, måske fordi jeg ikke sejler mere end 6-8 knob, men det har jeg så haft når vi ligger på vores havne plads pga, når der kommer en planende båd syd fra. Alle de døninger bådene laver ruller lige ind gennem havnehuldet og ja det også selv om båden er 22 fod. Kender også mange i Fredrikssund havn, hvor det er flyde broer, ja så tror jeg at i godt kan tænke jer til resten. Hamrende og trækken i alle fortøjninger det er ikke okay. Jeg mødte for et par år siden en som var kommet planende op gennem fjorden, ugen forinden, jeg gik over og bankede på båden da de havde fortøjret og fortalte om problemet når man kommer planende op gennem fjorden. Hans svar var "Det har jeg sgu aldrig tænkt på" Han var helt forstående og kunne godt forstå det. Men selvfølge skal vi alle kunne være der 100% men sejl med omtanke, måske en dag, er det en selv som måske får en røvtur pga, der er en som kommer planende tæt forbi
Mange hilsner
Jørgen
|
Jeg spørger lige lidt forsigtig, jeg aner ikke noget om jeres fart grænser men er det forbudt at plane forbi Marbæk og Frederikssund havn????????????
|

19-01-2011, 19:41
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
|
|
Det er som sådan ikke forbudt at plane mellem Mrbæk og Frederikssund havn, det skal bare foregå under 8 knob 
|

19-01-2011, 20:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Bopæl: varde
|
|
det er vist smuttet for mange  de par gange jeg har lagt i Frederikssund havn, har der ikke været mange minutter mellem de både der er kommet meget stærk forbi. 

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-01-2011, 14:24
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Fredrikssund
|
|
Kunne alle bare overholde fart begransningen tror jeg ikke der havde været de problemer som er ved at komme nu i fjorden. Jeg syntes at det ville være okay med mere kontrol på fjorden, så man er fri for at blive rygget rundt når man ligger fortøjret på sin havneplads. Måske er det uvidenhed, men så vil jeg mene at så skal man undersøge det farvand man nu en gang skal sejle i. Jeg tror også næsten os alle har prøvet når man ligger for svej, så kommer der en tumpe tæt forbi med høj fart så det hele bliver smidt rundt. Det er til tider også normalt i fjorden. det skal selvfølge ikke forståes negativt,det jeg skriver, for min egen båd kan også godt komme over vandet men ikke i Fjorden.
Hilsen Jørgen
Coronet 32 Oceanfarer
|

23-01-2011, 15:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
|
|
Jeg bliver altid så irriteret i de her debatter om fart og bølger.
Det argument med, at højere fart giver højere bølger er en klassisker. Det er desværre ikke korrekt! Argumentet er skabt med hensigt på udstedelse af bøder og syge menneskers udøvelse af magt.
Fakta er, at en gennemsnitlig lyst-speedbåd laver store bølger ved lav fart og små bølger ved høj fart. Det skyldes, at skroget løftes ud af vandet ved høj fart. De hurtigste har kun skruen i vandet og laver blot en stribe gennem vandet.
Hvis det virkelig handler om ro og sikkerhed, der absolut skal reguleres, kunne det være et krav om godt sømandsskab og gensidigt hensyn - og intet andet.
|

23-01-2011, 16:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Bopæl: varde
|
|
Da debatten stod på om sejlads her i vadehavet var det ikke bølger der var problemet for der er altid bølger her. Problemet som vi fik det forelagt var at fuglene og sælerne blev skræmte og ikke kunne nå at flytte sig og da der i perioder er flere edderfugle og gæs end der er sejler tabte vi sejlere
det med godt sømandsskab og gensidigt hensyn kunne være et krav.... det er jo allerede et krav alle steder, derfor blev der indført speedbådskort for at folk skulle lære godt sømandskab ikke kun at styre båden, men der lægges nok for lidt vægt på det med sømandskab.
uanset hvor mange regler der laves er der altid nogle der træder ved siden af, hvor mange kan holde bilen på 80 km/t på landevejen he he.

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg