Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 186
0 medlemmer og 186 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-03-2011, 17:37
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Arrow slibe

Hvis men skal i bund er en båndpudser et godt værktøj, en hel del hurtigrer en rystepudser hvor malingen hurtigt "klumper" på papiret.
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-03-2011, 06:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Når alt på bunden skal fjernes, undtaget gelcoat har jeg altid været mest tilhænger af at skrabe det af. Ja det tager tid og koster knofedt.

Når der skal fjernes så meget maling som der ofte skal, skal man skifte sandpapir ret tit, desuden er bunden jo ikke flad som en pandekage alle steder, så en båndpudser, excentersliber osv er ikke lige optimal.

Jeg har lavet en slags strandstol, så når jeg sidder på den, sidder jeg nærmest på jorden, men med god rygstøtte. Og så har man faktisk en ok arbejdsstilling til at skrabe. Båden bliver klodset op, så traileren kan fjernes og man derved kan komme til.

Sandvik skrabe-jern bruger jeg, to forskellige typer, smal og bred. Den smalle bruger jeg først, for den kan man presse hårdest med og komme i bund. Derefter bruges den brede, for at fjerne de striber af maling som man ikke lige får med, med det smalle jern.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-03-2011, 06:38
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Når alt på bunden skal fjernes, undtaget gelcoat har jeg altid været mest tilhænger af at skrabe det af. Ja det tager tid og koster knofedt.
Ville du også bruge skrabejern hvis du ikke nødvendigvis skulle helt i bund?
Jeg har ikke den store erfaring med de hårde bundmalinger, og er i tvivl om man skal skrabe helt i bund eller bare give den en "lettere slibning" før der påføres ny hård bundmaling.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-03-2011, 08:03
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hvis du ikke skal prime om osv, altså helt i bund er slibning længe fint!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-03-2011, 11:31
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ville du også bruge skrabejern hvis du ikke nødvendigvis skulle helt i bund?
Jeg har ikke den store erfaring med de hårde bundmalinger, og er i tvivl om man skal skrabe helt i bund eller bare give den en "lettere slibning" før der påføres ny hård bundmaling.
Som Nic også siger, så er det fint nok med slibning, hvis der blot skal noget almindelig bundmaling på. Det skal selvfølgelig være noget maling, som kan binde på det gamle. Hvis man bruger to malinger der ikke kan arbejde sammen, tror jeg at det falder af, uanset om man sliber eller ej.

Sidder malingen i skaller, så det ser ud som en rusten færge der har fået lag på lag, så skal der skrabes helt i bund. Der er selvfølgelig en chance for at primeren er ok. Man kan prøve at fjerne bundmalingen med malingsfjerner (opløser malingen) og se hvad resultat der gemmer sig under malingen. Malingsfjerneren kan ikke opløse 2 komponent primer.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-03-2011, 11:37
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det er i øvrigt uhyre vigtigt at der er en god primer på bunden. Den beskytter mod vandindtrængen, som kan føre til osmose.

JA, gelcoat er ikke tæt, og glasfiber suger vand.

Sådan er det i hvert fald med ældre både. Og selvom der er nyere skrog med osmose garanti, er det ikke noget jeg vil tage let på.

5-6 lag primer, tak.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-03-2011, 12:15
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Post

Enig og osmose vil man gerne gå en stor bue uden om! Jeg bruger epoxy primer fra hf-marine
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-03-2011, 16:36
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
I har ret. Det er slet ikke den store tur jeg spørger til.
Det er den årlige almindelige slibning og bundmaling. Jeg bruger som sagt en hård maling og den sidder fantastisk flot. Derfor er det stadig noget hø at ligge inde under båden med diverse slibeværktøj

Igen: Hvis nogen har nogle gode metoder/rutiner til den del af arbejdet, vil jeg meget gerne lære dem.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,463
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DeanneKoni
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden