Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 139
0 medlemmer og 139 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-03-2011, 13:07
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Er det en fordel at have et søvandsindtag istedet for at "hente" vandet gennem drevet som jeg gør på min?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-03-2011, 15:31
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Er det en fordel at have et søvandsindtag istedet for at "hente" vandet gennem drevet som jeg gør på min?
Jeg ved ikke om det er en fordel herhjemme, men min båd gar sejlet på floder og søer i østrig, og der har man valgt at ændre til intag i bunden. Nok for at kunne filtrere kølevandet og for at tage vandet lidt højere i tilfælde af mudret bund.

Jeg er glad for at have en simplere kølevandsledning med færre samlinger og bøjninger, og bilder mig ind at kølingen nok er effektivere på den her måde..

I vinter fjerner jeg også udstødningen fra drevet, så det kun er transmissionen der går ud gennem drevet.. (Så er der også kun en bælg at bekymre dig om..)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-03-2011, 16:20
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Er det en fordel at have et søvandsindtag istedet for at "hente" vandet gennem drevet som jeg gør på min?
Som nævnt, så er det en mere simpel løsning. Når vandet skal suges igennem drevet, er der mange snørklede passager som nemmere kan stoppe til, blive utætte + slangen mellem transom og drev som kan blive utæt. Et kendt problem på Volvo Aquamatic drev er at den studs som sidder under kardanbælgen tærer op og bliver utæt. Derved render motoren varm når man planer og køler fint ved lav fart.

Et hul i bunden og en slange op til pumpen, så er der ikke ret meget der kan gå galt og det er nemt at inspicere for lækage.

Jeg bilder også mig selv ind at dette princip køler bedre, end at suge vand igennem drevet.

Hvis ikke hullet er i båden i forvejen, skal man så lige bide tænderne sammen og lave det, hvis man vil have denne form køling......
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,108
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, VolkaMMMGap
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden