Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 2,168
1 medlemmer og 2,167 gæster
LeifPeleClade
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-03-2011, 10:45
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance.

Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive?

Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?

Sidst redigeret af thg; 18-03-2011 kl. 12:26.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-03-2011, 13:44
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))

__________________
LarsH
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-03-2011, 14:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-)
Har du ikke propellere i rustfrit stål..... ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-03-2011, 22:26
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.

Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))

LarsH. passer disse til min motor ??
Attached Images
File Type: jpg propeller.jpg (74.6 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-03-2011, 07:38
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
LarsH. passer disse til min motor ??
Nej desværre ikke, den ene er til 4 3/4" og den anden er til 4 1/4" iøvrigt er de begge 26" i stigning, ca. dobbelt så meget som du skal bruge :-)
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-03-2011, 07:55
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Nej desværre ikke, den ene er til 4 3/4" og den anden er til 4 1/4" iøvrigt er de begge 26" i stigning, ca. dobbelt så meget som du skal bruge :-)
ØV hvor kan foto snyde.............
Reply With Quote
  #7  
Gammel 19-03-2011, 06:05
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance.

Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive?

Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed?
Jeg oplevede ingen tab i topfart da jeg gik fra Vengeance til Rev4, det skal så også siges at Vengeance absolut ikke er nogen racer propel. Den er vel egentlig ikke rigtig god til noget

Men med High-Five mistede jeg ca 5-8Mph på toppen.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-03-2011, 21:49
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har spurgt nogle danske forhandlere om den egentlige forskel på Revolution 4 og VenSura og to har uafhængigt af hinanden svaret at at VenSura er det man skal vælge til et AlphaOne drev og at Revolution 4 mest er til påhængsmotorer, men kan dog godt anvendes til AlphaOne...
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-03-2011, 22:22
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Har spurgt nogle danske forhandlere om den egentlige forskel på Revolution 4 og VenSura og to har uafhængigt af hinanden svaret at at VenSura er det man skal vælge til et AlphaOne drev og at Revolution 4 mest er til påhængsmotorer, men kan dog godt anvendes til AlphaOne...
Tja jeg ville nu nok tage forhandlernes mening med forbehold, de påstår også en High-Five ikke er til bowriders

Specielt da det er det modsatte Mercury skriver selv.

Men kom nu og lån min prop inden du køber, så er du ikke et sekund i tvivl mere.


Lidt læsestof:

Comp Series Mercury’s most cutting-edge geometries for the most demanding boater.

Revolution 4

The Revolution 4 is the four-blade cousin of the legendary three-blade Tempest Plus. The Revolution 4 is an outstanding match for outboard-powered walleye boats, single- or twin-outboard-powered center consoles, and stern drive-powered deck or sport boats. The aggressive four-blade design provides outstanding holeshot and improved midrange over the Mirage Plus.
  • Available in 15- to 25-pitch in two-inch increments
  • Right-hand and left-hand rotation
  • Fits outboards (135hp and above); Alpha and Bravo One stern drives
Available Pitches 15, 17, 19, 21, 23, 25
Material Stainless Steel Alloy Stainless Steel
Rotation LH, RH
Number of Blades 4
Performance Vent System (PVS) Yes
Boat Types
Aluminum
Bowrider
Fish-n-ski
Inshore fishing (bay, flats)
Multi-species
Offshore fishing
Pontoon
Ski
Sportboat / Performance Boat


Sport Series Mercury’s best value propellers for customers who are ready to step up to the durability and performance of stainless steel.

VenSura


The VenSura is a tough, durable saltwater propeller for single or twin outboard applications, 135hp and above. The VenSura’s four-blade design delivers better acceleration and holding than a three-blade propeller. The VenSura’s geometry provides strong bow lift – even in rough seas.
  • Available in 17- to 23-pitch
  • Right-hand and left-hand rotation

Available Pitches 17, 19, 21, 23
Material Stainless Steel Alloy Stainless Steel
Rotation LH, RH
Number of Blades 4
Performance Vent System (PVS) Yes
Boat Types
Aluminum
Bowrider
Center Console
Cruiser
Deckboat
Fish-n-ski
Multi-species
Offshore fishing
Runabout - Cuddy
Runabout - Open Bow
Ski
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62

Sidst redigeret af NarkoKrig; 24-03-2011 kl. 22:29.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,946
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, LeifPeleClade
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden