Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 173
1 medlemmer og 172 gæster
ShawnaDrype
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-05-2011, 22:36
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Når du finder den stigning som rammer 4800 rpm, så vil du også få en højere topfart, bedre acceleration m.m.

Derudover vil hver enkelt type propel med stor sansynlighed kunne tilføre yderligere forbedringer på forskellige områder, f.eks. kan en 4-bladet give bedre holeshot og brændstoføkonomi i cruiseområdet, 3-bladet bedre topfart osv. Men en ting er teori og en ting er praksis, så som det er skrevet mange gange før er der kun en ting der kan afgøre det, og det er test, INGEN setup er ens, ej heller ens både med ens motor da vægtfordeling, bundmaling, motorhøjde m.m. kan være forskellige.
Jeg er enig med dig i at, rammer han den stigning der gør den kan tage max omdrejninger, så vil han få bedre optræk, men det er langtfra sikkert at han vil øge topfarten, tværtimod...

Passer den stigning han bruger nu bedre til motorens max drejnings-moment vil den give maximalt topfart, men ikke optræk.

Det er meget svært at få begge dele, da det jo er et simpelt gearing-spørgsmål, på en bil feks. vil optrækket være meget bedre hvis man starter i 1 gear, og man vil i det gear ingen problemer have med at opnå max. omdrejninger, men topfarten opnåes i højeste gear, og der vil det være stort set umuligt at opnå max. omdrejninger...

Jeg ved at jeg har forsimplet det meget i mit eks. men det er samme fysiske regler der gælder ....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-05-2011, 09:56
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Som jeg forstår historikken så har du:
- aldrig prøvet topfart (WOT) med den gamle 21P 3-bladede alu propel
- du grundstøder og skifter til en 3 bladet 21P stål propel Vengeance
- denne propel benyttes gennem motorens indkøringsprogram
- og nu når du ikke mere 4100 RPM ved WOT.

Synes at have læst et sted at et skifte til rustfri ståpropel med samme stigning kan betyde at max. omdrejn. falder 2-400 rpm.

Og så vil det passe med, at den gamle alupropel lå indenfor det angivne omdrejn. område for en 4.3 Mercruiser MPI (4400 - 4800 rpm).
Det anbefales at WOT ligger mellem 4600-4800 rpm, ved den last og setup om båden oftest sejler med.
Dermed er de også plads til, indimellem at fylde mere vægt og belastning i båden uden at motoren sejtrækker.

Har du mulighed for at afprøve en 19P rustfri, så er det da en oplagt mulighed for at teste set-uppet.

Forøvrigt, så vil jeg tro at de mindre både fra fabrikken udstyres med en standard alu-propel med en stigning som er beregnet til båden. Måske kan du få oplysningerne om denne str.ved at skrive til fabrikken (blot som en kontrol ).
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-05-2011, 15:51
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-05-2011, 16:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-05-2011, 16:12
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har så sent som i går rodet med samme problem.min båd en stingray 250cr
manglede også 400-500rpm,båden er født med en 19"alu 3bladet,et marine firma satte så en 19"stål 3bladet på hvilket betød -500rpm,jeg skiftede så til en 17"stål og vupti så havde jeg alle mine rpm igen,så jeg måtte 2"ned i stål for at hente de samme rpm som en alu prop der var 2"større ....PS Volvo stål prop er pænt dyre,så tak til Jesper`s marine service for ombytte af propel....
Attached Images
File Type: jpg CIMG9545.jpg (94.9 KB, 3 views)
File Type: jpg CIMG9549.jpg (325.2 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-05-2011, 17:26
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.

Jeps - det står på siden af drevet...
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-05-2011, 17:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeps - det står på siden af drevet...
OK
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-05-2011, 00:32
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Brug en Gps, det er den eneste måde du med sikkerhed ved om du har trimmet båden ud til max. fart...

Brug også en Gps sammen med din omdr.tæller når du tester de forskellige propeller, bådens fartmåler er normalt ikke nøjagtigt nok til at give sikre brugbare oplysninger..

Det kan sagtens ske du opnår topfart med en given propel med en givet stigning uden din motor når dens max. omdrejningstal, det er endda sansynligt topfart og max. omdrejninger ligger et stykke fra hinanden, da en bådmotor jo bruger en fast gearing, og man dermed er nødt til at indgå kompromier angående optræk kontra topfart .

Max. omdrejningstal er ikke et tal man skal nå, men blot en øvre fastsat grænse, så man ikke overdrejer motoren....
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-05-2011, 07:22
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-05-2011, 07:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Der var meget vind i går. Var selv en tur på fjorden og der var markant forskel på strækningerne i modvind og medvind. Kan du huske hvor du opnåede de 4250 rpm?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-05-2011, 07:52
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ja det var i medvind, men et ret "beskyttet område" dvs. stort set ingen bølger og meget lidt vind...
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,176
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MinervaGil
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:22.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden