» Online brugere: 295 |
0 medlemmer og 295 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

08-06-2011, 21:52
|
|
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.
Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
|

09-06-2011, 02:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.
Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
|
Det er godt nok økonomisk for en båd og motor i den størrelse.
Dollarprinsessen bruger ca. 25 liter / pr. time / marchfart v/ 2800 omdr.min.
Der er væsentlig forskel på dit og mit set-up, så du kan kun være tilfreds med brændstoføkonomien.
I øvrigt en fin og velholdt båd du har købt.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

09-06-2011, 10:31
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det er da kun super fedt hvis den ikke tager mere for det  Specielt hvis det afspejler dit typiske sejlmønster
Endnu mere interessant ville det være at vide hvor mange timer ud af de 25, som er foregået omkring 1-1500 omdrejninger.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

09-06-2011, 14:23
|
|
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
|

09-06-2011, 15:32
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
|
Hvis det gennemsnitlige forbrug er det interessante for dig, er det jo også OK med den måling du har lavet.
Jeg ville, som Lars, også være interesseret i at se forbruget ved de forskellige omdrejninger. Kun for sjov skyld, for det betyder jo ikke noget ift. dit liv med båden.
Jeg lavede faktisk engang en måling fra Jyllinge til Kattinge Vig hvor jeg holdt øje med omdringerne (sådan nogenlunde), og det kan du altså godt, hvis du forsøger at holde omdrejningerne konstant de forskellige steder du sejler. For mit vedkommende blev fart og omdrejninger opdelt således:
- I havnen og når du når frem og eks. skal lægge til ved siden af en anden
- De lange transportstykker hvor man max må sejle 8 kn
- De lange transportstykker (f.eks. over bredningen) hvor man må plane. Dvs. cruise-hastighed
- Fyre-den-max-af-hastigheden. Dvs. fuld hane
- ...måske flere
Og så er det egentlig bare at tage tid.
Jeg lover dig. Det giver nogle interessante tal.
Hvis du ikke kan aflæse forbruget, kan du nok kun finde forbruget teoretisk, men det kan du så også vha. Volvos skema for forbrug ved forskellige omdrejninger.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

09-06-2011, 17:07
|
|
nu har jeg jo målt det over 11timer ,så skal der godt nok laves et skema af en hvis størelse ,hvis jeg skal tage tid på de forskelige omdr.måske får jeg en flow måler til låns så kommer der nok lidt mere nødagtige tal dog burde det ikke ændre på mit gensnt forbrug
|

09-06-2011, 21:46
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
|
|
Halløj.
Normalt bruger en benzin motor ca 0,25 liter benzin per time per hestekraft(L/T/HK) ved maks omdrejninger...... en brugt motor lidt mere dvs mlm 0,25-0,35 L/T/HK. (tommelfingerregel....)
Vi har en garmin gps 525s sammen med en garmin fuel flow sensor så al data aflæses i gps'en, dvs at vi kan følge med i fart og benzinforbrug og finde den "billigste" fart/forbrug sammenholdt med korrekt trimning. Og trimningen har også en effekt på forbruget... har jeg erfaret :-)
Nå men vi har en mercruiser 7,4 L V8 på 310 HK, og bruger ved fuld skrue ca 90-92 ltr per time. dvs at vi bruger ca 0,29 L/T/hk. motoren er fra 2001.
Så nytdrev's visning på 25 L/T passer nogenlunden med antal HK. Regner man efter er den faktisk lidt lavere end 0,25........ (med mindre omdrejninger og L/T er svært at aflæse nøjagtigt pga analog instrumenter???)
Håber det kan bruges til noget
Jimmy
__________________
Jimmy L
2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,889
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MarthaGrav |
|