Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 295
0 medlemmer og 295 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-06-2011, 21:52
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.

Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
Attached Images
File Type: jpg CIMG9599.jpg (51.2 KB, 5 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-06-2011, 02:59
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Casper T Se indlæg
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.

Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
Det er godt nok økonomisk for en båd og motor i den størrelse.

Dollarprinsessen bruger ca. 25 liter / pr. time / marchfart v/ 2800 omdr.min.
Der er væsentlig forskel på dit og mit set-up, så du kan kun være tilfreds med brændstoføkonomien.

I øvrigt en fin og velholdt båd du har købt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-06-2011, 10:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det er da kun super fedt hvis den ikke tager mere for det Specielt hvis det afspejler dit typiske sejlmønster

Endnu mere interessant ville det være at vide hvor mange timer ud af de 25, som er foregået omkring 1-1500 omdrejninger.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-06-2011, 14:23
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-06-2011, 15:32
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Casper T Se indlæg
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
Hvis det gennemsnitlige forbrug er det interessante for dig, er det jo også OK med den måling du har lavet.

Jeg ville, som Lars, også være interesseret i at se forbruget ved de forskellige omdrejninger. Kun for sjov skyld, for det betyder jo ikke noget ift. dit liv med båden.

Jeg lavede faktisk engang en måling fra Jyllinge til Kattinge Vig hvor jeg holdt øje med omdringerne (sådan nogenlunde), og det kan du altså godt, hvis du forsøger at holde omdrejningerne konstant de forskellige steder du sejler. For mit vedkommende blev fart og omdrejninger opdelt således:
  • I havnen og når du når frem og eks. skal lægge til ved siden af en anden
  • De lange transportstykker hvor man max må sejle 8 kn
  • De lange transportstykker (f.eks. over bredningen) hvor man må plane. Dvs. cruise-hastighed
  • Fyre-den-max-af-hastigheden. Dvs. fuld hane
  • ...måske flere
Og så er det egentlig bare at tage tid.
Jeg lover dig. Det giver nogle interessante tal.
Hvis du ikke kan aflæse forbruget, kan du nok kun finde forbruget teoretisk, men det kan du så også vha. Volvos skema for forbrug ved forskellige omdrejninger.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-06-2011, 17:07
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
nu har jeg jo målt det over 11timer ,så skal der godt nok laves et skema af en hvis størelse ,hvis jeg skal tage tid på de forskelige omdr.måske får jeg en flow måler til låns så kommer der nok lidt mere nødagtige tal dog burde det ikke ændre på mit gensnt forbrug
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-06-2011, 21:46
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

Normalt bruger en benzin motor ca 0,25 liter benzin per time per hestekraft(L/T/HK) ved maks omdrejninger...... en brugt motor lidt mere dvs mlm 0,25-0,35 L/T/HK. (tommelfingerregel....)

Vi har en garmin gps 525s sammen med en garmin fuel flow sensor så al data aflæses i gps'en, dvs at vi kan følge med i fart og benzinforbrug og finde den "billigste" fart/forbrug sammenholdt med korrekt trimning. Og trimningen har også en effekt på forbruget... har jeg erfaret :-)

Nå men vi har en mercruiser 7,4 L V8 på 310 HK, og bruger ved fuld skrue ca 90-92 ltr per time. dvs at vi bruger ca 0,29 L/T/hk. motoren er fra 2001.

Så nytdrev's visning på 25 L/T passer nogenlunden med antal HK. Regner man efter er den faktisk lidt lavere end 0,25........ (med mindre omdrejninger og L/T er svært at aflæse nøjagtigt pga analog instrumenter???)

Håber det kan bruges til noget

Jimmy
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,889
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MarthaGrav
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden