|
» Online brugere: 353 |
| 0 medlemmer og 353 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

12-06-2011, 23:34
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Min nye jolle kom i vandet igår...
Det gik glimrende, men det er godt nok en "nyre-ryster"......
Motoren er en PARSUN 4-takt på 20 HK og med langt ben. Båden vejer tør vægt iflg. producenten 150 kg.
I dag har jeg været på en længere tur til Snekkersten, og det gik glimrende.
Jeg har justeret motoren op i "hak" nummer to, så båden slipper vandet noget bedre, men den har stadig meget tendens til at løfte stævnen under sejlads. Det er næsten umuligt at se frem foran stævnen med mindre man hænger ud over rælingen. Min ide er at lægge noget dødvægt omkring 100 kg forrest i jollen, så stævnen ikke hæves så meget under sejlads. Nogen der har erfaringer med det ? Jeg har tænkt mig at bruge sandsalt i 25 kg. poser.
PARSUN motoren er faktisk ret økonomisk. Jeg har brugt 12 liter benzin på 6 timers blandet sejlads - det gøres ikke meget billigere. En ting jeg finder meget behageligt ved PARSUN´en er gearskiftet, som er helt silkeblødt og uden det store klonk, som Alpha og Cobra drevet kan præstere.
|
Havde du ikke en kærste der kunne bruges som "dødvægt" selv om du nok ikke rammer de 100kg med det.
|

13-06-2011, 07:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by molboen
Havde du ikke en kærste der kunne bruges som "dødvægt" selv om du nok ikke rammer de 100kg med det.
|
Jo, hvis jeg må låne din kæreste, når jeg skal ud og sejle i jollen.....    
__________________
Chi non risica, non rosica
|

13-06-2011, 08:01
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
|
Joda, då låner konen og begge unger så rammer vi nok de 100kg.
Så tager jeg en lille ferie i mens
|

13-06-2011, 10:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
I dag har jeg forsøgt med ca. 100 kg tøsalt i fronten på jollen, og det gav langt bedre sejlegenskaber end før. Umiddelbart tror jeg at 50 kg ekstra vil være den optimale løsning.
Det viste sig ved optankning, at der på ca. 6 sejltimer ved blandet sejlads er brugt 15.20 liter benzin - det er økonomisk sejlads...   
__________________
Chi non risica, non rosica
|

13-06-2011, 12:03
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
I dag har jeg forsøgt med ca. 100 kg tøsalt i fronten på jollen, og det gav langt bedre sejlegenskaber end før. Umiddelbart tror jeg at 50 kg ekstra vil være den optimale løsning.
Det viste sig ved optankning, at der på ca. 6 sejltimer ved blandet sejlads er brugt 15.20 liter benzin - det er økonomisk sejlads...   
|
Nu må vi ikke håbe at dollarprinsessen bliver tøse fornærmet når du har fået ny og billiger kærlighed :-)
|

13-06-2011, 13:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by molboen
Nu må vi ikke håbe at dollarprinsessen bliver tøse fornærmet når du har fået ny og billiger kærlighed :-)
|
He he...   
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,273
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, CharlesLof |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:08.