|
 |

28-07-2011, 21:09
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: KBH
Indlæg: 19
|
|
Håber da ikke det nødvendigt at " ... måle sig frem til hvad der er plus og hvad der er minus i båden" ... det bør være rimeligt tydeligt, typisk ved farven på ledningen.
:-)
Men ok måler man så bliver man da ikke overrasket.
/Jacob
|

28-07-2011, 21:18
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
nej lige præcis, så er man sikker..specielt når ikke man selv e ophavsmand til alt det elektriske.. he he..
Ved godt der sikkert er små forskelle,men så hos Pal.. en skotlampe LED til 1399 Dkr... wauuuuv... så en tilsvarende os IKEA, den liner sgu godt nok rigtig meget : http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70122649 til 229 Dkr.. og hvis de kan anvendes så ved jeg godt hvor jeg sparer...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

28-07-2011, 21:23
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Citér:
Originally Posted by JACRYD
Håber da ikke det nødvendigt at " ... måle sig frem til hvad der er plus og hvad der er minus i båden" ... det bør være rimeligt tydeligt, typisk ved farven på ledningen.
:-)
Men ok måler man så bliver man da ikke overrasket.
/Jacob
|
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.
Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
|

28-07-2011, 22:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by megelundo
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.
Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
|
mit multimeter er digitalt og jeg holder bare den røde og den sorte spids på hver lednings ende. hvis jeg har den røde spids på minus ledningen er der et minus tegn foran tallet på instrumentet og så ved jeg hvad der er plus og minus.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

28-07-2011, 22:55
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
mit multimeter er digitalt og jeg holder bare den røde og den sorte spids på hver lednings ende. hvis jeg har den røde spids på minus ledningen er der et minus tegn foran tallet på instrumentet og så ved jeg hvad der er plus og minus.
|
se det er mit også, digitalt, kanon... hvor nemt kan det blive... og billigt i IKEA...
vores båd er i forvejen udstyret med 3 LED "tov" hvor indtil flere er gået, så i med noget nyt funktionelt...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Sidst redigeret af Lindegaard; 28-07-2011 kl. 23:56.
|

18-09-2011, 22:48
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Så i dag at jem og fix fra i morgen sælger 5 meter diodestrip, der kan kortes som ønsket incl transformer for 179 kr... hvis andre også tænker på udskiftning..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

19-12-2011, 11:28
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2011
Bopæl: Vestbjerg
Indlæg: 10
|
|
L.e.d
Citér:
Originally Posted by Lindegaard
Så i dag at jem og fix fra i morgen sælger 5 meter diodestrip, der kan kortes som ønsket incl transformer for 179 kr... hvis andre også tænker på udskiftning..
|
Hejsa
Vil så bare lige gøre opmærksom på at dette sæt ikke er vandtæt!, måske det kunne være en fordel når det nu er på en båd.
Benytter selv sådanne L.E.D strips på vores båd, men det er så IP 67
mvh
Peter
Sidst redigeret af Lindahl; 19-12-2011 kl. 12:09.
|

09-05-2012, 21:25
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
fandt lige denne side ang. en spændingsbegrænser...
http://batteknik.se/2010/limit12V.pdf
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

20-09-2011, 08:06
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Citér:
Originally Posted by megelundo
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.
Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
|
Det lyder som om, at dine ledninger er alm. 220V ledning - det er forhåbentligt ikke tilfældet?
I de fleste tilfælde er disse ledninger kun på 0,75 kvartrat, hvilket er for lidt, til at "bære" de ampere som findes i et 12V
system.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

20-09-2011, 19:58
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren.
Det lyder som om, at dine ledninger er alm. 220V ledning - det er forhåbentligt ikke tilfældet?
I de fleste tilfælde er disse ledninger kun på 0,75 kvartrat, hvilket er for lidt, til at "bære" de ampere som findes i et 12V
system.
|
Hej,
Nu er det heldigvis kun ledningerne til lanternerne og den lille loftlampe hvor der er anvendt denne type ledning. Og hvis ikke jeg husker meget fejl er det 10W pære (altså under 1A pr. lampe). Og alle disse ledninger er beskyttet med 5A sikringer. Nede fra batteriet og op til min sikringsboks er der brugt 10 kvadrat ledning som er beskyttet med en 30A sikring. Så vil jeg mene at det nok går trods alt.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,931
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, bruceph3 |
|