Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 382
0 medlemmer og 382 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-07-2011, 01:12
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Jeg er også rimelig ny udi i sejlads, og må sige jeg har det lidt derhen af som du.. det går rigtig fint at komme afsted, men ja der er sommerfugle inden man når i havn.. he he.. sejler endnu ikke alene, selvom det da trækker engang iblandt når vejret er smukt og stille.. syntes vi har nok at se til når kun vi er 2 ombord, hvordan skulle det så ikke gå hvis man var alene og skulle ligge til... ?? kan slet ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre i mit ski, hvis ikke det var med siden til kaj..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-07-2011, 07:59
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Jeg er også rimelig ny udi i sejlads, og må sige jeg har det lidt derhen af som du.. det går rigtig fint at komme afsted, men ja der er sommerfugle inden man når i havn.. he he.. sejler endnu ikke alene, selvom det da trækker engang iblandt når vejret er smukt og stille.. syntes vi har nok at se til når kun vi er 2 ombord, hvordan skulle det så ikke gå hvis man var alene og skulle ligge til... ?? kan slet ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre i mit ski, hvis ikke det var med siden til kaj..
Jeg havde det på samme måde, men en dag tog jeg mig mod til, hvor vejret var godt. Det er bare at springe ud i det man lære meget hurtigt. Det gør jo ikke noget at du gør nogle forsøg. Det måtte jeg da gøre med min første båd. Du skal bare have alle liner og fender klar til at blive brugt.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-07-2011, 08:52
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg sejler ofte også alene, en ting jeg har lært når jeg ligger vores til er at når du er ved at ligge til skal du ha den linet helt op når du bakker ind, ligger den skævt så drop det. Men ligger den rigtigt er det let som en leg og jeg kan nå alle fortøjninger i god tid
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-07-2011, 13:02
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Jeg sejler også tit alene, både i min egen speedbåd og den gamles motorbåd, ingen problemer her. Men jeg har dog altid sikkerhedsudstyret iorden.
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-08-2011, 20:46
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Wuhuu

Første øveaften. Det gik squ fint. Fik klaret alle tingene alene. Nu var forholdene også optimale, og det var rart. Jeg tror eneste ændring til næste gang er, at der skal laves markeringer på bagfortøjningerne så jeg ved hvor langt frem jeg skal uden først at skulle op i stævnen at tjekke.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-08-2011, 06:54
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Wuhuu

Første øveaften. Det gik squ fint. Fik klaret alle tingene alene. Nu var forholdene også optimale, og det var rart. Jeg tror eneste ændring til næste gang er, at der skal laves markeringer på bagfortøjningerne så jeg ved hvor langt frem jeg skal uden først at skulle op i stævnen at tjekke.
Sådan, well done.
Vejret var også med dig i går.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-08-2011, 15:38
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror eneste ændring til næste gang er, at der skal laves markeringer på bagfortøjningerne

Har du ikke linet tovværket op så det passer lige på hver gang ??

Jeg har et sæt til vores faste plads, også har jeg et rejsesæt liggende i båden + lidt ekstra tov.

Det til pladsen liner jeg op ved sæson start, så det passer på båden uden at den skal lines op hver gang....
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-08-2011, 13:31
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Jeg sejler aldrig alene, synes det er sjovest at være to eller flere. Når man har trailerbåd er det også begrænset hvor tit man får øvet det med at lægge til, og jeg synes faktisk ikke det er så nemt selvom man er flere i båden. Vi har lige været 3 dage i Svendborg havn (rigtigt lækker lystbådehavn forøvrigt), og fik en ny plads hver aften når vi kom ind - den sidste der var tilbage. Et par af pladserne var til store både, dvs. at der var ca. 6 m til de bagerste fortøjninger når båden var på plads, og når der så samtidig er lidt strøm, og det skal gå så stille så man ikke har styrefart, så er det altså ikke helt nemt. Det gik godt, men man kan godt blive lidt stresset af det. Når de andre både tog afsted om morgenen, så det let og elegant ud, men der kunne vi også i langt de fleste tilfælde høre bovpropellen. Det kunne være rart med sådan en ....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-08-2011, 13:44
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Forfortøjningerne har hele tiden været tilpasset. Men bagfortøjningerne har ikke, men det er de blevet nu. Jeg har syet en farvet tråd ind i hver fortøjning, så jeg ved hvor den skal sidde på pullerten. Hvordan tilpasser I andre Jeres fortøjninger?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-08-2011, 18:24
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er så lav praktisk anlagt ( finere udtryk for doven... ), så jeg har lavet løkker der passer ind over pullerterne. Så det er bare at smide løkken over pullerten, så er båden på plads....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-08-2011, 19:59
Trine's Avatar
Trine Trine er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 10
Jeg sejler også alene nogle gange - foretrækker dog at have en med.

Når jeg sejler alene i min sejlbåd, er planlægning og omtanke nøgleordene for mig. Allerede inden jeg går, bruger jeg tid på at studerer søkortene, hvis de ikke er kendt farvand. Jeg sætter ikke flere sejl, end jeg kan være sikker på at håndtere - også hvis det blæser op. Jeg tænker altid frem og afsætter god tid til at få sejl ned, sætte fendere på og gør fortøjringer klar.

Jeg sejler altid med redningsvest, når jeg er alene.

Når jeg ligger fra og til, gør jeg det stille og roligt. Finder ud af hvor strøm og vind kommer fra, og sørger for at fortøjrer der først, så kan jeg nærmest glide ned og ind på plads. Det giver som regel nogle bemærkninger, når man kommer sejlende og ligger til som ene pige )
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,133
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, NadiaLamin
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden