» Online brugere: 159 |
0 medlemmer og 159 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

14-08-2011, 19:19
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: frederikssund
Indlæg: 44
|
|
Min drago 550 med en 115 hk suzuki df, går med en 19" propel 34 knob ved 6000 omdr. med 23" kan den sejle 40 knob ved 6000 omdr. prøved så en 24" stål der tog den 6100 omdr. og gik 41 knob. alle målinger er med gps og alle 3 propeller var org suzuki
__________________
Jeanneau Merry fisher 595 - 115 hk suzuki 4 takt
|

14-08-2011, 22:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Det lyder underligt hvis det er ved wot du har de omdrejningstal, når de er så ens med så stor forskel i stigning på propellerne ??
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

25-08-2011, 08:44
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
|
|
Tak for responsen. Jeg tror jeg vil prøve en 3x14x21 og se hvad den giver.
Mvh Morten
|

19-08-2015, 08:49
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
|
|
Citér:
Originally Posted by MortenBP
Tak for responsen. Jeg tror jeg vil prøve en 3x14x21 og se hvad den giver.
Mvh Morten
|
Hejsa prøver lige om der er liv i denne tråd endnu ?
Jeg er nysgerrig på hvordan det gik med propelskiftet ....
Jeg har samme motor og alu.propel som dig og kunne også godt finde på at skifte til stål
Min båd er en Drago 21 og hastigheder og omdrejn. er meget lig dine
Mvh Bjarne
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
|

19-08-2015, 09:41
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Under alle omstændigheder vil jeg foretrække en 4-bladet alupropel til begge både.
Rustfrit stål er overkill vurderet ud fra bådene fartpotentiale og motorens effekt.
Jeg sejler ( nogle siger "sejlede" ) med 4-bladet alupropel på min Four Winns 195 Sundowner med 4.3 V6 motor. Bemærkelsesværdig forskel i acceleration, crusing speed og greb i vandet kontra 3-bladet aluminium.
"Tabte" vist ganske få promiller på toppen med 4-bladet alupropel, men vandt i acceleration og cruising speed.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

19-08-2015, 19:55
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
|
|
Bibeholder man stigningen ( 19" ) når man skifter til 4 bladet alu. ?
Ved skift til 3 bladet stål ville jeg gå op på 21"
Det er cruisehast. der er vigtigst for mig, og så måske lige at få omdrejningerne lidt ned.
Mvh Bjarne
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
|

20-08-2015, 03:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Du kan i princippet godt bibeholde stigningen.
Som udgangspunkt ville jeg ikke ændre på stigningen fra 3-bladet til 4-bladet alupropel, hvis jeg tager udgangspunkt i de propellere som en dansk uafhængig marinebutik tilbyder. Af konkurrencemæssige hensyn - ingen nævnt, ingen glemt.
Som tidligere nævnt, vil en rustfri stålpropel være overkill i min optik, vurderet ud fra de fremsatte ønsker.
En 4-bladet alupropel bør være det optimale propelvalg til din båd.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,444
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidCance |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:41.