|
 |

12-09-2011, 14:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
|
|
højtryksrenser bør bruges med omtanke. For nogle år siden havde vi 2 både her i Varde, som fik konstanteret OSMOSE
Ejerne mente selv, at kraftig brug af stor industri højtryksrenser var årsagen, fakta er at det var de eneste både i havnen som fik afrenset bunden med højtryksrenser.
så gør man sig visse tanker, hver gang båden kommer på land og højtryksrenseren findes frem   godt det kun er en lille hobby maskine jeg har.

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 12-09-2011 kl. 19:16.
|

21-10-2011, 08:31
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
|
|
Hej
Harald Skrald har tilbud på slibeskiver hvis nogen står og mangler:
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp...ibeskiver&n=10
Billigere end original Bosch, - dog nok en anden kvalitet, - men det kan jeg leve med.
|

21-10-2011, 08:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
højtryksrenser bør bruges med omtanke. For nogle år siden havde vi 2 både her i Varde, som fik konstanteret OSMOSE
Ejerne mente selv, at kraftig brug af stor industri højtryksrenser var årsagen, fakta er at det var de eneste både i havnen som fik afrenset bunden med højtryksrenser.
så gør man sig visse tanker, hver gang båden kommer på land og højtryksrenseren findes frem   godt det kun er en lille hobby maskine jeg har.
|
Jeg har netop købt en ny STIHL højtryksrenser med justerbar dysse. Max. tryk er 150 bar.
Fantastisk stykke værktøj til spuling af båden, havefliserne, taget mv.

20-11-2011, 16:04
|
Amfibiedyr
|
|
|
|
Hej
Jeg prøvede lige at slibe lidt på bunden af båden, for at se hvad der gemmer sig inde under bundmalingen.
Hurtigt blev farven "ren" hvid, og det fortsatte den med til der pludselig kom noget mørkt til syne. Aha, - det må være primeren, - men ak nej, det var glasfiberen. Så klamhuggeren som har bundmalet den har åbenbart sprunget primeren over :-( Jeg synes også det lød lidt for billigt at man kunne få bundmalet og poleret en båd for 5000 kr.
Jeg har vedhæftet lidt billeder til eksperterne. Det er lidt svært at se forskel på bundmaling og gelcoat når de har samme farve.
IMG_0306 viser vandlinien hvor jeg har spulet alger og snask væk.
IMG_0307 viser hvor jeg har slebet med excentersliber(korn 40)
Når jeg skal til at fjerne bundmalingen, er det så meget vigtigt at den er helt væk, og sker der noget ved at jeg kommer ned til glasfiberen? Altså skal jeg have malet den bare plet med gelcoat inden primeren?
Hvis jeg bruger malingsfjerner, f.eks. Hempels Paint Stripper, vil det så også opløse gelcoaten når der nu åbenbart ikke er primer mellem de 2 lag?
Og er der nogen som kan anbefale nogle steder i det midtjyske som evt. kan gøre det (ordentligt) for mig, for rimelige penge?
På forhånd tak!
|

21-11-2011, 16:53
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
|
|
Puha! Det lyder betænkeligt meget som noget jeg har oplevet i en ikke så fjern fortid........
Havde også en bund, der kun var bundmalet, uden primer.
På med vanten og få skrabet af og slebet. Skulle du slibe igennem gelcoaten, vil jeg ikke være så nervøs, da fire-fem lag primer lukker effektivt af. Jeg vil anbefale knofedtsmetoden, malingsfjerner er noget kras stads. Prøvede selv lidt og gelcoaten blev helt blød........ Du kan være heldig med at bruge kaustisk soda, men det er ikke helt ufarligt.
Skal du have en professionel til at gøre arbejdet, så er jeg sikker på, at du bliver en del fattigere. Det er ganske tidskrævende. Brugte selv ca. 100 timer på det, samt en mindre formue på primer med mere..........
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

24-11-2011, 19:58
|
Amfibiedyr
|
|
|
|
Jeg prøvede lige med en malingsskraber at kradse lidt i malingen, og det ser ud til, at jeg relativt let kommer ned til gelcoaten. Umiddelbart vil jeg mene der kun er knap 1 mm. bundmaling, men nu var der ikke så meget lys så jeg kunne se det nøjagtigt.
Så det er vel blot at smøge ærmerne op og komme i gang ;-)
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|