Jeg foretrækker også klart fast skrueaksel, dejlig simpel. Jo mere skrammel der sidder ude i vandet, jo mere vedligehold. En gearkasse er selvfølgelig ikke gratis, hvis det siger bang. Men hvis der ikke er fejl på den og man ellers behandler den ordentligt, holder den formentlig i lang tid. Og når den sidder inde i båden, tærer den ikke op. Der er ingen bælge/slanger/kabler/kardanled/trimcylindre som skal serviceres, eller drev man skal pukle med, for at få af/på. (nogen drev nemmere end andre).
Hvis jeg startede projekt Flyfish i dag, ville jeg kraftigt overveje at montere skrueaksler/ror på den, i stedet for drev. Man skal huske på at en planende båd sagtens kan have skrueaksel. Det tager som regel en smule fart, men det kunne jeg godt leve med, når man tænker på hvor meget nemmere klargøring/vedligehold bliver.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|