|
 |

22-12-2011, 16:36
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Jeg har faktisk ikke helt besluttet hvor det skal monteres endnu. Der er egentlig mest plads i motorrummet, men det holder ikke pga. benzinmotoren. Jeg skal nok finde et sted til den.
|
Min kammerat har sit monteret i hulrummet bagved fodenden af stikkøjen.
Er der en inspektionslem ind til det rum på din?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

22-12-2011, 16:45
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Min kammerat har sit monteret i hulrummet bagved fodenden af stikkøjen.
Er der en inspektionslem ind til det rum på din?
|
Ja, der kan jeg godt komme ind, og det er da også det sted jeg forestiller mig det skal være. Diesel-tanken kan på den måde sagtens blive i motorrummet. Jeg er i tvivl om lyd og lugt vil genere, men nu må vi se. Det bliver dejligt.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

23-12-2011, 16:19
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Så blev det alligevel jul. Efter lidt pudse, pleje, rense, suge, puste, trykke, klemme, tænde, slukke, tænde, slukke, vente, tænde, slukke, vente igen, tænde slukke ----------------------- tataaaaaaaaaaaaaaaaa. Varme :-)
OK, også en masse ulækker røg og lidt host og hak. Men det spiller squ og jeg glæder mig til at få det i båden. Der skal lige købes lidt varmluftrør, og et rør til udstødningen i særdeleshed. Den bliver ederhyleme varm og skal ekspederes langt væk med en passende slange.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

24-12-2011, 13:01
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Fint at den kører  der skal nogle starter til for at få luften ud.
jeg købte noget glassnor og vilkede det rundt rundt om udstødningsslangen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

24-12-2011, 13:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
__________________
Chi non risica, non rosica
|

24-12-2011, 13:14
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
|
et 150hk kompressor kit
|

24-12-2011, 13:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by molboen
et 150hk kompressor kit
|
Nej, desværre.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-01-2012, 20:45
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
|
SÅ tror jeg at vi er nød til at vide hvad I fik
|

02-01-2012, 20:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by molboen
SÅ tror jeg at vi er nød til at vide hvad I fik
|
Det er en sort genstand, som SKAL "spændes" fast......
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-12-2011, 11:37
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Fint at den kører  der skal nogle starter til for at få luften ud.
jeg købte noget glassnor og vilkede det rundt rundt om udstødningsslangen.
|
Hej Goffy. Hvilken type udstødningsslange har du? Der fulgte en med der umiddelbart bare virker som en pvc-slange og jeg er usikker på om den er god nok.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

25-12-2011, 11:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Hej Goffy. Hvilken type udstødningsslange har du? Der fulgte en med der umiddelbart bare virker som en pvc-slange og jeg er usikker på om den er god nok.
|
Det er som et stykke flexslange, men i rustfrit stål og jeg bøjede den til så den passede og derefter viklede jeg glassnoren om. kan ses her nederst på side 9
http://www.webasto.co.dk/files/pdf/Tilbehorapril08.pdf
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-12-2011, 11:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
tog lige et skan fra Masnedå kataloget side 323
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-12-2011, 14:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Så blev det alligevel jul. Efter lidt pudse, pleje, rense, suge, puste, trykke, klemme, tænde, slukke, tænde, slukke, vente, tænde, slukke, vente igen, tænde slukke ----------------------- tataaaaaaaaaaaaaaaaa. Varme :-)
OK, også en masse ulækker røg og lidt host og hak. Men det spiller squ og jeg glæder mig til at få det i båden. Der skal lige købes lidt varmluftrør, og et rør til udstødningen i særdeleshed. Den bliver ederhyleme varm og skal ekspederes langt væk med en passende slange.
|
Hvis du kan og har mulighed for det så få dine varmeslanger isoleret når du installere dem. Der er uhyggelig meget varmespild i slangerne. Jeg har selv en D41 og den giver ikke meget varme pga uisolerede slanger. Har lige bytte mig til en eberspächer d3l som skal prøves af. Den har ikke kørt i længe og nu ligger den i en papkasse i garagen og venter på at jeg kommer hjem og prøver den af. Du skal også tænke på dimentioneringen af slanger og at bøjninger og vinkler nedsætter luftstrømningen en del.
Sakset fra Kjøller: Dieselvarmere (luft)
Da alle varmere fra start er konstrueret til biler blev disse tidligere, mere eller mindre modificeret sat i bådene.
I dag ændres/konverteres disse varmere ofte så meget, at man kan tale om deciderede båd/marinevarmere. Materialet er rustfrit stål eller aluminium. Tanktilslutning, kabel og afgassystemer skal være helt anderledes i en båd end i en bil. CE/ISO normen m.fl. stiller store krav specielt til monteringen og tilbehøret, da de fleste (alle) fejl med varmere i både har været med "bilvarmere" der ikke har været korrekt monteret og tilstrækkeligt modificeret. Erfaringen viser, at selve varmeren "kun" er ca. 50%. Marinetilbehøret og selve monteringen er mindst 50 % af det færdige resultat.
Da dieselluftvarmere er tænkt til den mellemstore og større familiebåd, er de forsynet med en kraftig blæsermotor der muliggør transport af store mængder luft (ca. 120 m3 til ca. 300 m3 i timen) i lange luftslanger (ca. 10-13 m). Luftmodstanden i slangerne forøges kraftigt med slangernes længde og antal bøjninger.
En "bilvarmer" der eksempelvis leveres med Ø 60 mm slange (til korte afstande) skal til både ændres til Ø 75 mm slange, - Ø 75 til Ø 90 mm o.s.v. Nye motorer, bedre blæserhjul o.lign. har de seneste år reduceret strømforbruget og ikke mindst lydniveauet væsentligt i forhold til tidligere. Bådenes strømkapacitet har også ændret sig (flere batterier, gode ladere o.s.v.), så strømproblemet ved anvendelse af bådvarmere er mindsket eller elimineret.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

26-12-2011, 05:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Tak for de gode råd. Min båd er jo meget lille og jeg forventer ikke mange meter rør. Måske skulle jeg alligevel overveje isolering. Så ved man hvor varmen ryger hen og hvor den ikke ryger hen. Hvad ville du isolere med?
Andet spørgsmål: Det der glastråd Goffy snakker om. Er det alm. glasfibervæv eller noget specielt?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

26-12-2011, 10:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
glassnoren jeg brugte er af den type der bliver brugt som pakning i feks. brændeovne-låger. findes i mange tykkelser og findes også som bånd.
http://www.vvs-grossisten.dk/index/glassnor-694
får en del år siden var det asbest der blev brugt, men idag er det glas.
http://www.dmp.dk/produkt.asp?type=g...kninger&inr=18
disse er dog kun til udstødningsslangen da den bliver meget varm.
det er en rigtig god ide også at isolere luft/varme slangerne især hvis de trækkes igennem kistebænken, hvor drikkevarene opbevares, varm øl smager ikke godt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 26-12-2011 kl. 13:48.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,446
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, ОСББ roase |
|