Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 157
1 medlemmer og 156 gæster
Andreasgxu
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-01-2012, 17:12
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
For 2 år siden tog jeg ( og min svoger ) tyren ved hornene....

Vi lavede et nyt el panel som sidder synligt med nem adgang til sikringerne.

Vi skiftede alle betjenings knapper, og trak nye ledninger til dem alle.

I den forbindelse blev alle ledninger samlet med strips....og samtlige ledninger vi ikke kunne finde en funktion til, blev fjernet.

Det betyder ikke, at der ikke er mange ledninger for det er der, det kan du ikke komme udenom. Fordelen er nu at jeg som sådan ikke skal i el skabet, da panelet nu sidder fremme og synligt. Og skal jeg have monteret noget nyt, så skal jeg bare trække de ledninger der skal bruges.....

Hele operationen tog 4 - 5 timer, jeg var naturligvis heldig med at min svoger er el installatør og lyn hurtig til at arbejde med de ting.
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 15-01-2012, 18:32
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Nu ved jeg ikke hvor gammel båden er,

Men jeg gjort det min nuværende og tidligere både, fjerne alt, og startet forfra, og fundet ud af at man kunne nøjes med 1/3 del, af det der var!!

Nu det nemt at finde rundt i, og nemt at finde en fejl, hvis der skulle opstå det!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-01-2012, 19:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Lige nu betjenes alt fra instrumentbrættet og det er måske en del af problemet. Dvs. der går både kabler fra startbatteriet og forbrugsbatteriet op til instrumentbrættet, og så tænder/slukker man fra alt derfra.

Jeg tror det vil give mening at fjerne alt det der ikke har med tændingslåsen og instrumenterne at gøre og så lave et elskab et andet sted til resten.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-01-2012, 21:33
steffen m steffen m er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
altså det er jo derfor at det er pakket inde i den kasse bag instrumentbrættet...kan ærlig talt ikke se problemet, det er jo ikke noget man normalt skal have fingrene i. men selvfølgelig hvis der er en masse ubenyttet skrammel kan du jo demontere det og sætte blindpropper i instrumentbrættet istedet. er det de knapper hvor der sidder sikringer direkte i knapperne?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-01-2012, 06:42
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Hvad mener du med 'ikke normalt' ?
Lige nu monterer jeg ny vinduesvisker og søgelygte. Begge dele kræver at jeg kommer til spaghettifadet. Sidste år var det et nyt ekkolod, der krævede adgang, samt en trim-flaps der ikke kørte pga en sprunget sikring (glas der sad omme bag panelet). Så nej, man roder ikke med ledninger hver gang man skal på vandet, men vel 2-3 gange i løbet af en sæson.

Jeg tror også det handler om ordning af ledningerne.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-01-2012, 08:34
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke haft åbnet til ledningerne siden vi lavede det om.

Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft noget der skulle monteres....

Min båd er lidt mere opdelt. Forstået på den måde at selve sikrings panelet sidder nede i stævn kahytten, og dernede fra er der også adgang til ledningerne og bagsiden af instrumenterne.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-01-2012, 19:22
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Hvis ledningsnettet fungerer 100%, så vil jeg tænke mig rigtigt grundigt om, inden jeg ryddede ledningsnettet af vejen og installerede nyt.
Det er meget få, der slipper godt fra det, og får det udført professionelt.
Hvis installatøren ikke bruger loddede samlinger og/eller rustfrit materiale, så irrer samlingerne hurtigt i det saltholdige miljø. Og det er meget svært at få det til at se ordentligt ud i vores amerikanerbåde. De nordiske bådtyper (altså de to jeg har set/rodet i :-) har virket noget nemmere tilgængelige med hensyn til føringsveje.

Da jeg kiggede på båd var der flere både som bar præg af hjemmefusk, og det fik ihvertfald ikke gjort købelysten større hos mig :-)

Hvis du kaster dig ud i det, så husk at tegne installationen op som dokumentation over installationen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,541
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JasmineDon
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden