| 
				
				» Online brugere: 306 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 306 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-01-2012, 18:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		For 2 år siden tog jeg ( og min svoger ) tyren ved hornene.... 
Vi lavede et nyt el panel som sidder synligt med nem adgang til sikringerne. 
 
Vi skiftede alle betjenings knapper, og trak nye ledninger til dem alle. 
 
I den forbindelse blev alle ledninger samlet med strips....og samtlige ledninger vi ikke kunne finde en funktion til, blev fjernet.
 
Det betyder ikke, at der ikke er mange ledninger for det er der, det kan du ikke komme udenom. Fordelen er nu at jeg som sådan ikke skal i el skabet, da panelet nu sidder fremme og synligt. Og skal jeg have monteret noget nyt, så skal jeg bare trække de ledninger der skal bruges.....
 
Hele operationen tog 4 - 5 timer, jeg var naturligvis heldig med at min svoger er el installatør og lyn hurtig til at arbejde med de ting.    
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-01-2012, 19:32
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 935
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Nu ved jeg ikke hvor gammel båden er, 
 
Men jeg gjort det min nuværende og tidligere både, fjerne alt, og startet forfra, og fundet ud af at man kunne nøjes med 1/3 del, af det der var!! 
 
Nu det nemt at finde rundt i, og nemt at finde en fejl, hvis der skulle opstå det! 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
 Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-01-2012, 20:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Lige nu betjenes alt fra instrumentbrættet og det er måske en del af problemet. Dvs. der går både kabler fra startbatteriet og forbrugsbatteriet op til instrumentbrættet, og så tænder/slukker man fra alt derfra. 
  
Jeg tror det vil give mening at fjerne alt det der ikke har med tændingslåsen og instrumenterne at gøre og så lave et elskab et andet sted til resten. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-01-2012, 22:33
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: bogense 
					
					
						Indlæg: 133
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		altså det er jo derfor at det er pakket inde i den kasse bag instrumentbrættet...kan ærlig talt ikke se problemet, det er jo ikke noget man normalt skal have fingrene i. men selvfølgelig hvis der er en masse ubenyttet skrammel kan du jo demontere det og sætte blindpropper i instrumentbrættet istedet. er det de knapper hvor der sidder sikringer direkte i knapperne? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-01-2012, 07:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvad mener du med 'ikke normalt' ? 
Lige nu monterer jeg ny vinduesvisker og søgelygte. Begge dele kræver at jeg kommer til spaghettifadet. Sidste år var det et nyt ekkolod, der krævede adgang, samt en trim-flaps der ikke kørte pga en sprunget sikring (glas der sad omme bag panelet). Så nej, man roder ikke med ledninger hver gang man skal på vandet, men vel 2-3 gange i løbet af en sæson. 
  
Jeg tror også det handler om ordning af ledningerne. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-01-2012, 09:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg har ikke haft åbnet til ledningerne siden vi lavede det om. 
  
Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft noget der skulle monteres.... 
  
Min båd er lidt mere opdelt. Forstået på den måde at selve sikrings panelet sidder nede i stævn kahytten, og dernede fra er der også adgang til ledningerne og bagsiden af instrumenterne. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-01-2012, 20:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Bogholder, kontoret for sund fornuft 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Silkeborg 
					
					
						Indlæg: 577
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis ledningsnettet fungerer 100%, så vil jeg tænke mig rigtigt grundigt om, inden jeg ryddede ledningsnettet af vejen og installerede nyt. 
Det er meget få, der slipper godt fra det, og får det udført professionelt. 
Hvis installatøren ikke bruger loddede samlinger og/eller rustfrit materiale, så irrer samlingerne hurtigt i det saltholdige miljø. Og det er meget svært at få det til at se ordentligt ud i vores amerikanerbåde. De nordiske bådtyper (altså de to jeg har set/rodet i :-) har virket noget nemmere tilgængelige med hensyn til føringsveje.  
  
Da jeg kiggede på båd var der flere både som bar præg af hjemmefusk, og det fik ihvertfald ikke gjort købelysten større hos mig :-)  
  
Hvis du kaster dig ud i det, så husk at tegne installationen op som dokumentation over installationen. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Båd: pt. ingen 
Tidligere både: 
Sea Ray Sundancer 275 
Flipper 575 
Sea Ray Sundancer 230 
Skagerak 21 
Sea Ray 160 
Pepper 16 
Brømo 
Divese joller
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,262 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, DamonSal | 
	 
			
		
	 
 
			 |