|
 |

05-03-2012, 05:50
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
|
|
__________________
Jimmy L
2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
|

05-03-2012, 07:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Når jeg har løsnet bolte der har siddet fast i aluminium, plejer jeg at bruge en gasbrænder. Synes ikke at el-varmepistolen giver varme nok. Malingen må jo så brænde af. Hvis man bruger et Autogen sæt (gas/ilt) skal man være opmærksom på at den varmer hårdere end en alm gasbrænder.
Og jo, det er det omkring-liggende alu der skal varmes op, så det giver sig lidt.
Jeg har engang pillet skrueaksel-navet ud af et Volvo SX drev, der havde været vand i. Det sad ubegribeligt hårdt fast, men ved at varme på gearkassen omkring navet, gav huset sig, det gav et smæld som om noget revnede, og herefter gik navet løs.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

05-03-2012, 10:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.
http://bilmagasinet.dk/article/77411...re-svejseguide
|

05-03-2012, 10:36
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Trist historie med motoren, jeg håber den yamaha jeg købte for 4 måneder siden er til at skille ad når den skal have service inden start.
Når det så er sagt er det en hammerende god ide at få det skilt ad mindst hvert andet år og få noget godt fedt ind i gevindet, så tror da pokker at mekanikker regningerene løber op en gang i mellem.
Jeg mindes også LarsH havde lagt et billed op hvor han skulle have benet af en påhængsmotor og var nød til at trække mellem to hegnspæle for at få det til at slippe
|

05-03-2012, 10:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
|
Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.
http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsn...brander-17608/
Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.
Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

05-03-2012, 23:38
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
|
|
|

06-03-2012, 06:57
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Citér:
Originally Posted by jensjakob
Med knækkede bolte plejer jeg at lægge en sort møtrik på godset lige over hullet, og så bruge co2'en til at svejse den knækkede bolt op og ind i møtrikken.
Den varme der afsættes plejer også at løsne godt inde i godset.
|
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.
__________________
LarsH
|

06-03-2012, 07:18
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by LarsH
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.
|
Jeps, en CO2 svejser er næsten ikke til at undvære, er også hammerende glad for min
|

07-03-2012, 09:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.
http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsn...brander-17608/
Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.
Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.
|
Jeg har af flere omgange brugt autogensættet på mit gamle arbejde. Det er virkelig noget der tager fat ( OG HURTIGT ).
Jeg husker tydeligt da jeg skulle skifte lejer på min Transporter og hvor aftrækket ikke kunne få lejeskålen ud, så skar jeg en slisse i midten af skålen så den trak sig sammen, men hvor var det svært fordi den tog så meget matriale lyn hurtigt!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

07-03-2012, 18:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
En vellykket operation
Jeg nåede kun lige, at sætte kaffe over - inden jeg kunne se på videoovervågningen, at nicolajjetrider var kommet - og gået i gang med drevet nede på pladsen.
nicolajjetrider havde sit gode, gamle solide værktøj med fra sit tidligere marine-service-firma - og det var således muligt for ham, med en kombination af veladdresserede hammer-bank og godt greb fra nøgler og brede rørtænger, at dreje samtlige bolte og gevind-rester ud.
Det var faktisk så vellykket en operation, at han en kop kaffe senere også havde skiftet impelleren. Smukt arbejde!
Jeg mangler nu blot, at skaffe fire nye C4-bolte, syre- og rustfrie, til samlingen mellem gearkasse og motor - inden jeg kan færdiggøre klargøringen - og således stå med en søklar Fletcher. Og et kig på DMI's prognose for næste uge ser da også ganske lovende ud.
Tusind, tusind tak, nicolajjetrider.
Der blev, naturligvis, taget billeder under arbejdet.
|

07-03-2012, 18:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Opskriften på succes!
Tankerne har kørt hele dagen på hvordan jeg bedst løste denne opgave.
Så 1645 landede jeg hos Michaels fletcher!
Fremgangsmåden:
Fjerne benet, det sad rigtig godt fast grundet salt på de små noter!
Men det gik  et ældre stemmejern og træklods så kom den
Gevinstykkerne skulle ud, jeg stressede dem ved hammerslag for at løsne salten.
Brugte en 1100mm rørtang til at løsne dem en kvart omgang.
Der efter en 350mm rørtang for at have føling med dem, for ku mærke de til tider gav sig i stålet.
Ud kom de
Så en dejlig kop kaffe på kontoret og så et impelskift der var ganske smertefrit.
Fornøjelsen var helt på min side  glæder mig til en tur i båden og bag den til sommer 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

07-03-2012, 18:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Kanon, tillykke med operationen.
Fedt at Nico havde tid til at hjælpe dig
Så er det bare om at få tilsat lidt vand og komme afsted 
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,446
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Universalnkr |
|