Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 297
1 medlemmer og 296 gæster
Universalnkr
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-03-2012, 05:50
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=12751
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-03-2012, 07:23
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Når jeg har løsnet bolte der har siddet fast i aluminium, plejer jeg at bruge en gasbrænder. Synes ikke at el-varmepistolen giver varme nok. Malingen må jo så brænde af. Hvis man bruger et Autogen sæt (gas/ilt) skal man være opmærksom på at den varmer hårdere end en alm gasbrænder.

Og jo, det er det omkring-liggende alu der skal varmes op, så det giver sig lidt.

Jeg har engang pillet skrueaksel-navet ud af et Volvo SX drev, der havde været vand i. Det sad ubegribeligt hårdt fast, men ved at varme på gearkassen omkring navet, gav huset sig, det gav et smæld som om noget revnede, og herefter gik navet løs.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-03-2012, 10:12
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.

http://bilmagasinet.dk/article/77411...re-svejseguide
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-03-2012, 10:36
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Trist historie med motoren, jeg håber den yamaha jeg købte for 4 måneder siden er til at skille ad når den skal have service inden start.
Når det så er sagt er det en hammerende god ide at få det skilt ad mindst hvert andet år og få noget godt fedt ind i gevindet, så tror da pokker at mekanikker regningerene løber op en gang i mellem.
Jeg mindes også LarsH havde lagt et billed op hvor han skulle have benet af en påhængsmotor og var nød til at trække mellem to hegnspæle for at få det til at slippe
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-03-2012, 10:54
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.

http://bilmagasinet.dk/article/77411...re-svejseguide
Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.

http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsn...brander-17608/

Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.

Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-03-2012, 23:33
jensjakob jensjakob er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
Billeder: 4
Gasbrænder er rigtig godt. Jeg har 2 størrelser fra Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/p5070/express-blaeselampe
og
en i loddekolbestørrelse.

Creme Brule brænderen kan også bruges:
http://elektronik-lavpris.dk/product...ucts_id=111686

Tricket kræver dog at man ved hvor der er o-ringe og lignende som IKKE skal smeltes.

Med knækkede bolte plejer jeg at lægge en sort møtrik på godset lige over hullet, og så bruge co2'en til at svejse den knækkede bolt op og ind i møtrikken.

http://www.scooterklubben.dk/phpBB3/...c9f5c9998deb33

Den varme der afsættes plejer også at løsne godt inde i godset.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-03-2012, 23:38
jensjakob jensjakob er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kbh
Indlæg: 169
Billeder: 4
Her er også en række gode råd:
http://www.motorcykelforum.dk/forum/...stodning-1950/
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-03-2012, 06:57
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by jensjakob Se indlæg

Med knækkede bolte plejer jeg at lægge en sort møtrik på godset lige over hullet, og så bruge co2'en til at svejse den knækkede bolt op og ind i møtrikken.

Den varme der afsættes plejer også at løsne godt inde i godset.
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-03-2012, 07:18
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.
Jeps, en CO2 svejser er næsten ikke til at undvære, er også hammerende glad for min
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-03-2012, 09:20
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Exclamation

Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.

http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsn...brander-17608/

Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.

Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.
Jeg har af flere omgange brugt autogensættet på mit gamle arbejde. Det er virkelig noget der tager fat ( OG HURTIGT ).

Jeg husker tydeligt da jeg skulle skifte lejer på min Transporter og hvor aftrækket ikke kunne få lejeskålen ud, så skar jeg en slisse i midten af skålen så den trak sig sammen, men hvor var det svært fordi den tog så meget matriale lyn hurtigt!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-03-2012, 18:02
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Thumbs up En vellykket operation

Jeg nåede kun lige, at sætte kaffe over - inden jeg kunne se på videoovervågningen, at nicolajjetrider var kommet - og gået i gang med drevet nede på pladsen.

nicolajjetrider havde sit gode, gamle solide værktøj med fra sit tidligere marine-service-firma - og det var således muligt for ham, med en kombination af veladdresserede hammer-bank og godt greb fra nøgler og brede rørtænger, at dreje samtlige bolte og gevind-rester ud.

Det var faktisk så vellykket en operation, at han en kop kaffe senere også havde skiftet impelleren. Smukt arbejde!

Jeg mangler nu blot, at skaffe fire nye C4-bolte, syre- og rustfrie, til samlingen mellem gearkasse og motor - inden jeg kan færdiggøre klargøringen - og således stå med en søklar Fletcher. Og et kig på DMI's prognose for næste uge ser da også ganske lovende ud.

Tusind, tusind tak, nicolajjetrider.

Der blev, naturligvis, taget billeder under arbejdet.
Attached Images
File Type: jpg 2012-03-07-17-02-08.jpg (106.4 KB, 34 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-15-23.jpg (132.8 KB, 30 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-15-38.jpg (104.8 KB, 31 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-23-04.jpg (203.5 KB, 34 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-43-55.jpg (158.4 KB, 29 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-44-05.jpg (162.4 KB, 30 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-46-32.jpg (152.1 KB, 33 views)
File Type: jpg 2012-03-07-17-59-34.jpg (116.9 KB, 31 views)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-03-2012, 18:28
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Post Opskriften på succes!

Tankerne har kørt hele dagen på hvordan jeg bedst løste denne opgave.

Så 1645 landede jeg hos Michaels fletcher!

Fremgangsmåden:

Fjerne benet, det sad rigtig godt fast grundet salt på de små noter!
Men det gik et ældre stemmejern og træklods så kom den

Gevinstykkerne skulle ud, jeg stressede dem ved hammerslag for at løsne salten.

Brugte en 1100mm rørtang til at løsne dem en kvart omgang.

Der efter en 350mm rørtang for at have føling med dem, for ku mærke de til tider gav sig i stålet.

Ud kom de

Så en dejlig kop kaffe på kontoret og så et impelskift der var ganske smertefrit.


Fornøjelsen var helt på min side glæder mig til en tur i båden og bag den til sommer
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #13  
Gammel 07-03-2012, 18:32
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Kanon, tillykke med operationen.
Fedt at Nico havde tid til at hjælpe dig

Så er det bare om at få tilsat lidt vand og komme afsted
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,446
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Universalnkr
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden