Citér:
Originally Posted by Clasg
Det var ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, da du så altid vil have mulighed for at slå over på det ekstra forbrugsbatteri i tilfælde af at det andet er løbet tør for strøm.
Hvis du vil separere i en styrbords og en bagbords side, så snakker vi jo også om en hel ny installation.
Har du overvejet hvad det gør ved gensalgsprisen på båden, at den vil fremstå væsentligt anderledes end andre bådes el-net:-)
Det er de færreste, der kan få det til at se professionelt ud, desværre.
En anden tanke, er at der må være en årsag til, at ingen andre (jeg har hørt om) kører med 2-delt forbrugsopdeling som du beskriver :-)
|
At det ene kan tage over for det andet: Tjek, enig det er naturligvis det smarteste.
Gensalgsprisen ved ændret el-installation: Det tror jeg ikke betyder noget. Det er en 23 år gammel båd og el-installationen er allerede nu meget anderledes end oprindelig. Derudover kan man sige at der på el-fronten er sket meget på 23 år. Der er mere elektronik i båden. Kortplotter, fishfinder, bådvarmer osv.
Ingen andre kører med 2-delt forbrugsopdeling: Det kan jeg kun give dig ret i. Der må være en grund til at andre ikke gør det.
Men, batterierne er p.t. placeret i motorrummet agter i BB side. Hvis jeg skal bruge strøm til et apparat der er placeret 20 cm. fra batterierne, skal jeg først trække 5 meter hovedkabel frem til instrumentbrættet, og så 5 meter tilbage til apparatet. Det virker ikke genialt. Selvfølgelig er de første 5 meter ens for alle forbrugere. Lige nu har jeg et par forbrugere der kører direkte på batteriet, men det vil jeg gerne væk fra. Hvad gør andre? Er det en løsning med nogle relæer, så man trækker ét kabel fra instrumentbrættet over til BB side til et relæ og så trækker forbrugernes ledninger derfra?