|
 |

16-03-2012, 18:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Man tror simpelthen, at det er løgn.
Jeg har haft sprayet noget WD40 op i gevind-hullerne i aluminium'et, så noget af alt det ir, salt og snask kan blive renset ud inden de nye bolte leveres og skal drejes op. Jeg tog så i dag en bolt og ville dreje den forsigtigt op hullerne, så den kunne trække snask med ud. Der kom da også en masse hvidt snask ud, så jeg drejede den helt ud, rensede og op igen. Det gentog jeg et par gange.
Da den så endelig kunne drejes næsten helt op, så knasede det i gevindet. Jeg tænkte, at det var mere snask, kalk og sand i gevindet. Det var det dog ikke. Det var endnu en bolt, der knækkede i gevindet! Jeg brugte ikke særlig mange kræfter. Kan man forestille sig, at der er noget ragende galt med de gevind-huller? Et eksempel kunne være, at hele kanalen har en bøjning, så der opstår metal-træthed for hver omdrejning på vejen op? Det er bemærkelsesværdigt, at samtlige bolte er knækket det samme sted. Ca 10 mm under hovedet.
Nu har jeg jo set, hvordan det kan gøres, så jeg må bare prøve, at eftergøre nicolajjetrider's metode. Jeg har dog ikke en rørtang af hans kaliber, så operationen starter i det store, professionelle VVS-center i Måløv, hvor jeg anskaffer en ordentlig rørtang med bredt, groft bid og langt skaft, professionelle, solide og langskaftede fastnøgler, og, professionelt, solidt, hærdet og langbenet topnøglesæt. Jeg må nok også hellere se på en gasbrænder.
|

16-03-2012, 19:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Du skulle måske prøve at finde den rigtige dim. på gevindet og se om der kan købes en snittap så du kan få gevinderne skåret op/renset.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

17-03-2012, 00:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Ja. Det er en god ide. Det ville være godt, at få skåret gevindet op. Yamaha har dog ikke været så flinke, at de har beskrevet boltenes dimensioner ind.
|

17-03-2012, 08:55
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
|
|
Halløj.
Samtidig skulle du måske også investere i en skydelærer, så du let kan finde frem til dimensionen på bolten.
Knæk og bræk. :-)
J
__________________
Jimmy L
2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
|

17-03-2012, 16:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
Ja. Det er en god ide. Det ville være godt, at få skåret gevindet op. Yamaha har dog ikke været så flinke, at de har beskrevet boltenes dimensioner ind.
|
tag en af de gamle bolte som i fik bøvlet ud, med hen til værktøjsmanden så han kan måle sig frem til hvilken gevind det er og sælge en snittap til dig i samme ombæring
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

18-03-2012, 07:38
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Hvis det var mig der stod med den udfordring du har, ville jeg gøre sådan her:
Tage en af de boltstumper du har og tælle 10 eller 20 gevindrynker og så måle dem med skydelærden, nu kan du udregne stigningen på gevindet, M10 er 1,5 mm i stigning, M10 fingevind kan være både 1,25 og 1,0 mm i stigning.
Når stigningen er fundet kontaktes pusheren for rustfast bolte og der købes bolte med den samme stigning som de oprindelige.
Så til diameteren, til dine nye bolte der er lidt tykkere end de oprindelige køber du en snittap og skærer gevindene op i benet, husk at man smører med sprit når der skæres gevind i aluminium, nu har du nye bolte og helt friske gevind, så er det bare at samle skidtet og komme på vandet.
Yamaha'en er japansk produceret og jeg nægter at tro at det er andet end metrisk gevind.
__________________
LarsH
|

18-03-2012, 08:13
|
|
Hvis du måler bolten, på det stykke uden gevind, kan det være tyndere end, selve gevindet.
Jeg kunne også dårligt forestille mig, at Yamaha ikke bruger bolte med mm gevind, men sagtens at gevindet, er med en finere stigning, end standart.
mvh jens
|

19-03-2012, 17:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Opmåling med skydelære
goffy, PROSECCO, LarsH og je__ns: Tak for Jeres super tips her vedrørende dimensioner og snittabs. Sådan et sæt skal jeg helt klart have. Det er jo intet mindre end genialt. Jeg har lånt en skydelære og målt op på bolt-resterne. Det er jo egentlig ret interessant - og meget betryggende, at jeg i princippet kan skære gevindet et trin op, hvis det bliver nødvendigt. Jeg viser her resultatet af målingerne. Jeg har aflæst de 20 rynker til 25,8 mm. Med lidt division, får jeg 1,29 mm per rynke. Det er formentlig tæt på det, LarsH beskriver som M10-fin-gevind.
Jeg har i dag modtaget nye bolte, nye skiver og nye springskiver. De ligner umiddelbart de knækkede, så det lover jo godt. Jeg skal i morgen på tilbuds-indkøb hos det store Carl Ras - og hente det fornødne værktøj af samme styrke som nicolajjetrider's værktøj, der kunne klare udfordringen sidst. Jeg håber alt, hvad håbes kan, for, at det kan lykkes, at dreje den sidste defekte bolt ud - og sat de nye bolte i - og være klar til årets første cruise ved næste solskinsdag.
Sidst redigeret af Fletcher14; 19-03-2012 kl. 17:27.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,115
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, ordina omicidio |
|