Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 132
0 medlemmer og 132 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-05-2012, 22:31
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg er skam interreseret i større både, men så skal der ikke sejles med 30 eller 40 knobs fart, så ville min økonomi ikke række til at sejle så meget som jeg gør nu, og det skal ikke være økonomien der bestemmer om jeg har lyst til en sejltur eller 10 Alle jeg kender i området som har 2 maskiner i båden tøffer med 7-8 knob 90 % af tiden og skal det gå lidt hurtigere så er det kun lige at båden holder sig oppe af vandet, de 2 maskiner er kun til gavn når båden skal lægges til kaj.
vi har haft 2 ens 32 fods både i havnen, hvor den ene havde 200hk fordelt på 2 maskiner og den anden havde 180 hk på en maskine. den med 180 havde helt andre og bedre sejlegenskaber + den var også hurtigere men så også lidt mere bøvlet at ligge til kaj i blæsevejr.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-05-2012, 11:03
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Nye tanker

I for godt nok sat en masse tanker igang, der er mange ting at tage højde for i så stor en konstruktionsændring.

I har nok ret i at man skal se efter DUOPROP hvis det skulle være for os at skibet sejler lige ud.

Båden er født fra fabrikken med 2x 5.7 V8'er og har en fabriksopgivet topfart der på: 38knob ( 520HK )

Nuværende topfart med disse maskiner er 24knob, jeg må indrømme at jeg tror den er noget speciel at sejle knap 40 knob i.

Jeg havde en dialog med værftet sidste år omkring vores motor installation m.m. og da jeg fortalte hvordan båden opførte sig var svaret tilbage " Man kan virkelig godt høre at den ikke har 2 v8'ere i agterenden", ment med det var vægten da båden burde grave sig meget mere ned end den gør idag.

Da båden med sine 32 fod er meget høj kan jeg se en stor fordel ved de 2 maskiner i sidevind. Men man kunne selvfølgelig kopencere med en bovpropel, hvilket i mine øjne er total unødvendigt idag med de 2 maskiner, der kan jeg få den til at gøre præcis som jeg vil, sidelæns, 360, osv.

P508's budskab fra forhandlerne hænger tungt i min vægtskål omkring benzin vs diesel handel.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,444
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Kennethunose
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden