» Online brugere: 191 |
0 medlemmer og 191 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

06-05-2012, 19:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det er faktisk uden belastning. Når jeg har startet og har motoren til at stå og brumme med 1100-1200 rpm for at den skal blive varm, så stiger den til godt 90 gr for så pludselig at falde til normal temp. Det trælse er at det ikke er hvergang jeg starter den opfører sig sådan. Ny termostat blev monteret men det ændrede ikke på opførslen 
jeg har også prøvet at sejle uden termostat og da blev motoren ved med at være så kold at temperatur viseren intet kunne vise.
Min pumpe giver masser af vand, men har en ide om at trykket måske er for lav og vil prøve at afmontere impellen.
termostaten er org.volvo 160F (ca 71C) som den gamle også hed.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-05-2012, 00:53
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Det lyder dæleme mærkeligt Goffy.
Kunne det ikke 'bare' være temp-føler eller instrumentet den er gal med?
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

08-05-2012, 17:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu 
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.
Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-05-2012, 17:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu 
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.
Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.
|
Pumpe/impeller slidt, utæt søvandsfilter, ikke helt åben søventil eller noget der stopper sien under bunden.Mit søvandsfilter var ikke ordentlig skruet fase derfor kunne jeg ikke suge kølevand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

08-05-2012, 18:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
her er et billede af kølesystemet.
jeg har ingen søvandsfilter monteret. pumpen suger gennem drevet og ved nærmere eftertanke suger den også gennem en oliekøler. jeg vil prøve at afmontere slangerne for at tjekke for skidt. Jeg syntes egentlig at pumpen giver masser af vand, men der er ikke ret meget tryk på vandet.
jeg har jo også prøvet at starte uden termostat og da blev motoren ikke varm , den var så kold at viseren ikke rørte på sig.
det er dælme nogle mærkelige symptomer den har 
ny impeller blev bestilt i søndags hos Nytdrev, den må snart dukke op
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-05-2012, 21:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Hej Preben
Du kan komme forbi mig imorgen jeg har impel og pumpehus som ikke er slidt så kan du få det prøvet af.
Har også en ny termostat til en 7,4 hvis den passer over i en 3 må du prøve den varer nr 3853983 kan se den ikke passer ifølge varer nr
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Sidst redigeret af lille tut; 08-05-2012 kl. 21:50.
|

09-05-2012, 11:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Hej Preben
Du kan komme forbi mig imorgen jeg har impel og pumpehus som ikke er slidt så kan du få det prøvet af.
Har også en ny termostat til en 7,4 hvis den passer over i en 3 må du prøve den varer nr 3853983 kan se den ikke passer ifølge varer nr
|
Takker for tilbudet, vil lige afvente den nye impel fra Nytdrev og prøve at gennemgå alle slanger og forbindelser
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,489
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, SamuelOX |
|