| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-06-2012, 20:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Ulman
					 
				 
				Er der ligeså godt at pille ledningen af ved instrumentet som ved giveren? 
  
Det har jeg nemlig prøvet, og så er der ikke noget udslag på instrumentet når jeg drejer tændingsnøglen. 
			
		 | 
	 
	 
 Den ene ende er lige så god som den anden, med mindre det den ledning der går til giveren, går til stel undervejs. Måske gnaver den på et sted. Prøv evt. at mingelere lidt med ledningsnettet, hvis  nålen bevæger sig kan det være den er til et stel undervejs. Prøv evt at banke forsigtig på giveren. Det kan være den hænger.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-06-2012, 20:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		OK. Der sker følgende: 
 - Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
 
- Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
 
 Peger det på noget?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-06-2012, 21:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Ulman
					 
				 
				OK. Der sker følgende: 
 - Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
 
- Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
 
 Peger det på noget?  
			
		 | 
	 
	 
 Det peger bare på at dit instrument virker OK, da det skal vise 0 ved høj modstand.
 
Du skal afmontere ledningen på olietryks sensoren og så igen slå tændingen til. Hvis instrumentet så viser max olietryk så er der højst sandsynligt en kortslutning til stel i din ledningsføring mellem motor og instrument. Viser instrumentet til gengæld stadig 0 så er din ledningsføring OK.
 
Når du har ledningen af på sensoren kan du bruge et ohm meter eller multimeter og så måle modstanden med slukket motor. Hvis din sensor er af 353-AM typen så skal værdierne være som følger:
  
PSI        Ohm 
0           227-257 
20          142-162,5 
40          91.7-113.6 
80          9-49
 
Er de ikke det så er din sensor defekt.  
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af BrianL; 13-06-2012 kl. 21:07.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-06-2012, 21:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 
					Bopæl: nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 142
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Ulman
					 
				 
				OK. Der sker følgende: 
 - Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
 
- Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
 
 Peger det på noget?  
			
		 | 
	 
	 
 der er netop denne måde det skal virke på, når man leder mere stel til indgangen på instrumentet banker den til max, så på en eller anden måde er der max stel hele tiden.
 
hvis du piller ledningen af nede på giveren på motorblokken"læs samme farve ledning" skal det virke som om ledningen ikke er monteret på instrumentet. hvis ikke har den ledning overgang til stel, om den er kommet i klemme eller der er noget der er fejlmonteret kan jeg ikke sige  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-06-2012, 21:40
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hmm - ok. 
Jeg ville helst have undgået at pille ledningen af på sensoren. 
Der sidder nemlig en anden dims lige ved siden af, og forhindrer mig i at kunne trække ledningen af olietryks-sensoren. Jeg har ikke kunne identificere hvad det er for en. Der går en tyk grå ledningen ud fra den. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-06-2012, 14:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Prøv at se den her. Det er godt nok ikke min, og det er ikke helt magen til. 
Jeg gætter på at den til venstre olietryksensoren. Men hvad er den til højre med den grå ledning? Nå, men hvis I forestiller Jer at der for enden af sensoren sidder den lyseblå ledning vi tager om jeg skal pille af. Så kan den ikke hives bagud, da dimsen med den grå ledning er i vejen.
  
Hvor meget kan man afmontere i den del af motoren uden at olien vælter ud? Jeg har godt nok gjort det engang før, men kan ikke huske om jeg tog olien af først.
 
 
 http://www.google.dk/imgres?q=mercru...r:15,s:0,i:116 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-06-2012, 17:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 
					Bopæl: nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 142
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er dimsen til venster "den store" der er olietryksmåleren, den lille til højre er til alamsystemet som giver alam ved for lavt eller ingen olietryk. 
DU kan ikke fjerne nogen af den uden at olien vælter ud.
 
Olietryksmåleren plejer ikke at fejle noget, den er rustet væk inden da, så jeg tror på en ledningsfejl.
 
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Ulman
					 
				 
				Prøv at se den her. Det er godt nok ikke min, og det er ikke helt magen til. 
Jeg gætter på at den til venstre olietryksensoren. Men hvad er den til højre med den grå ledning? Nå, men hvis I forestiller Jer at der for enden af sensoren sidder den lyseblå ledning vi tager om jeg skal pille af. Så kan den ikke hives bagud, da dimsen med den grå ledning er i vejen.
  
Hvor meget kan man afmontere i den del af motoren uden at olien vælter ud? Jeg har godt nok gjort det engang før, men kan ikke huske om jeg tog olien af først.
 
 
 http://www.google.dk/imgres?q=mercru...r:15,s:0,i:116 
			
		 | 
	 
	 
  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-06-2012, 17:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 863
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Nå, nu fik jeg alligevel fjernet den blå ledning fra giveren. Uden olieudslip. 
Der er IKKE udslag på instrumentet når jeg drejer nøglen.
 
 
Det betyder vel: - Ikke ledningsfejl
 
- Fejl i selve giveren
 
 Eller er der andre mulige forklaringer? 
Og elektrikerlæren af det må være, at det kraftige udslag på instrumentet skyldes en kortslutning i giveren - går jeg ud fra.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Sea Ray 220 Sundancer 
Mercruiser 5.0 MPI 260HK 
Alpha One gen. II
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |