|
 |

18-09-2012, 15:41
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Hej Lars.
Jeg har ikke nogen int. I den omtalte ulykke, bare en undren over, det gik upågtet hen.
Det er jo ellers en anledning til at påpege det det fornuftige i at holde sig nøgtern og vide hvor man er.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

18-09-2012, 15:58
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by lynæs
Hej Lars.
Jeg har ikke nogen int. I den omtalte ulykke, bare en undren over, det gik upågtet hen.
Det er jo ellers en anledning til at påpege det det fornuftige i at holde sig nøgtern og vide hvor man er.
|
Jeg er med på at du ingen interesse i ulykken har, og er også helt enig med dig - agtåpgivenhed eller hvad det nu hedder er bestemt vigtig at påpege, men igen, ingen ved helt hvad forløbet ved ulykken har været. Om det nogensinde bliver kendt tvivler jeg på.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

18-09-2012, 19:08
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Jeg undrede mig faktisk også over at det ikke blev diskuteret her på fenderen, jeg er ikke på baadgalleri så jeg ved ikke hvad der er blevet diskuteret der, men så tænkte jeg at hvad er der egentlig at diskutere ?
Det er rimelig indlysende at de ikke har haft styr på hvor de var.
Jeg tror også at fleste sejlere som har sejlet i mørke tæt ved hvor svært det kan være at orientere sig i mørket, hvis man har prøvet at sejle i vanskelige områder uden afmærkninger, uden GPS. At det område de sejlede i måske ikke kan betegnes som værende vanskeligt ved jeg ikke, det er mere det at man nemt kan risikere at befinde sig et andet sted end forventet.
Det er vel klart at med en grundig navigation og/eller brug af GPS burde det ikke være gået så galt.
Hvis man planer i mørket, også selvom det er med en forholdsvis langsom planingshastighed kan man med en hurtig reaktion muligvis undgå at ramme pæle etc, men en stenmole den skal opdages i god tid for at undgå påsejling, og det kræver en ordentlig spotlight eller lignende at opdage den i tide når der planes.
Endelig er den manglende brug af redningsveste en faktor, men det er vel også rimeligt indlysende ?
|

22-09-2012, 08:49
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
|
|
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.
En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven 
Men det var lokummet, som brændte
Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
|

22-09-2012, 12:43
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
|
|
Citér:
Originally Posted by albino
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.
En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
|
Hej.
Ikke fordi jeg kender nogen af dem der var med i ulykken.
Men ret skal være ret.
Igår kom det frem at der var 3 der var spiritus påvirket ud af de 4 mand.
Altså 1 der ikke havde sprit i blodet.
God dag
Søren S
|

22-09-2012, 13:23
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Næsten alle nævner " der er vel ikke så meget at diskutere " , men man kunne måske snakke lidt om det skønne, men også krævende ved at sejle i mørke, såsom manglende evne til at bedømme afstande, og ved havneanløb den til tider omfattende baggrundsbelysning i alle farver.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

22-09-2012, 22:52
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Sejler en bådtype, hvor jeg må drikke, indtil jeg ikke længere anses som værende i stand til at føre båden. (Og der skal meget til)
Altså ingen spritgrænse på latterlige 0,5.
Min ligger nok nærmere på 2,0 
Og jeg kan stadig lægge pænt til, selvom jeg er ved at snuble i egne trosser under fortøjningen.
Men udover dette humoristiske indslag, så har Lysnæs en pointe.
Natsejlads skal man holde sig fra, medmindre man er bekendt med området.
Og selv da kan det gå galt.
Jeg fandt 1 m2 flydebro midt på fjorden en sen aften.
Den lå godtnok ikke så jeg ville have påsejlet den, men jeg så den fordi den brød bølgerne.
Den vejede nok 100kg, og tænk om man havde sejlet på den, måske uheldigt lige ind i et af hjørnerne, så kunne det have set skidt ud...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,475
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MorganneK |
|