| 
				
				» Online brugere: 360 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 360 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2012, 12:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Horsens 
					
					
						Indlæg: 204
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Alpha one og diesel
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej! 
Når alpha drevet er koblet til en benzinmotor, så kobles tændingen kortvarigt ud når der sættes i gear, så langt så godt. 
Hvad så med diesel? Hvordan klarer man lige den sag? klipper dieselforsyningen når der sættes i gear eller hur? 
Eller er Alpha one og diesel bare no go........ Vi taler her om en 140 hk. VW TDI diesel. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 262 cruiser 
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-) 
tidligere båd: 
Monterey 2100 CC 
Volvo AQ260, DP 290 
 
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2012, 18:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Tror at vi lige så godt kan sige at det er en no-go, med mindre du har en båd nr 2, som skal bruges til sjove eksperimenter. 
  
Nogen får diesel sammen med Alpha One eller OMC Cobra til at virke nogenlunde, andre gør ikke.  
  
Det er i øvrigt egentlig mest når man skal have drevet i frigear, at kontakten der tager tændingen på benz motoren kommer til sin ret. 
  
Hvis det skal virke, med dieselmotor, skal man have en meget lille propel på, så skiftekloen ikke sidder så hårdt fast, i tomgang. Problemet er jo at skiftekloen har en svag vinkel på griberne, som sørger for at den ikke hopper ud af gear under drift. Men selv i tomgang, i gear, er der belastning på, så skiftekloen ikke er til at rykke ud af sit greb. Det er så her at det voldsomme dyk i omdrejninger fjerner trykket og kloen kan hives ud. 
  
Mindre propel = mindre belastning = nemmere at få ud af gear. 
  
Den sikre vej er et Volvo drev, eller Bravo, med konuskobling. Så virker gearskiftet fra dag 1, med en dieselmotor foran. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2012, 18:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Er det ikke bare gamle dieseldrevne med kabelstop der giver problemer? 
Hvis der er nøglestop på dieselmotoren så burde det vel virke med den almindelige anordning der afbryder ved skift hvis det monteres på nøglestoppet. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-10-2012, 09:06
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der kunne selvfølgelig ikke ske noget ved at lave et eksperiment, mht at afbryde dieselmotoren kort, uden den går ud, når der er lidt belastning på. 
  
I "frigear" har jeg oplevet at en dieselmotor tog fat igen, netop som man troede at nu var den død. Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt den går i gang igen, når der er belastning på. Man skal jo afbryde for diesel, mens den går tomgang, i gear. 
  
Alternativt kunne man prøve at stille tomgangen så langt ned, som den kan, uden at gå i stå, og så have det som "bundstop" måske er det 400 o/min. Man skal selvfølgelig stadig have den normale tomgang på 800 o/min, når den står i frigear. Man laver så et system, så når kontakten på gearskiftet bliver aktiveret, hopper motoren imellem 400 og 800 o/min(ned-op-ned-op-ned-op). Så kan man måske trække den i frigear. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,259 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AltonWildi | 
	 
			
		
	 
 
			 |