Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 244
0 medlemmer og 244 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-10-2012, 20:37
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Godt så - Her kommer så baggrunden for min udtalelse.

Som jeg læser bhvvs´ indlæg - så læser jeg det som om at HELE båden har hævet sig 5-7 cm. Og da motorinstallationen i en Saga 24 ligger ca. der hvor den er bredest - Og dermed har den største opdrift, er det også der båden kan bære flest kilo. Så det mente jeg ikke kunne passe.

For at underbygge min påstand så antog jeg at bådens´vandareal er ca. 10 kvm. Det var for at gøre regnestykket lidt nemmere/mere forståeligt. Om det nærmere er 9 eller 12 kvm ved jeg ikke.

Dernærst antog jeg - igen for nemheddens skyld - at fribordet er lodret. Det passer selvfølgelig heller ikke, men hvis man kigger på dette billede http://www.bundproppen.dk/Boddy.htm - Så kan man se at den meget ujævne del af skroget(der hvor kølen begynder)er under vand. Og den del af skroget der er over vandet er forholdsvis lodret. Og dermed vil opdriften være forholdsvis liniær efterhånden som båden hæves eller sænkes i vandet. Ihvertfald indenfor de cm. som denne diskution drejer sig om.

Ang. udregningen - Så er den jo ganske ligefrem. For hver kilo båd der skal holdes flydende, skal der fortrænges 1 liter vand. Dvs. der skal fortrænges 1 m3 vand for at bære 1 tons. Her ser jeg bort fra at vandets temperatur også har indflydelse på bæreenven.


Så derfor:
Hvis vi antager at bådens´ vandareal er 10 kvm, vinklerne hvormed skroget ændres er udeladt pga. lille indflydelse - dvs. vandarealet er uændret så kun rumindholdet ændre sig når båden hæver/sænker sig i vandet - og HELE båden skulle være hævet 5-7 cm, ja så kræver det altså at båden er lettet for 500-700 kg. Det siger fysikken, og det kan der altså ikke ændret på.....

Så vidt jeg lige hurtigt har kunnet finde på nettet så er den nye motor ca. 80 kg. lettere end den gamle Bukh. Derudover er der fjernet div. andre ting - Lad os sige at der samlet er fjernet 150kg.

Derfor er der en eller flere af antagelserne der ikke er korrekte. Og den mest sandsynlige er nok den at det ikke er hele båden der har hævet sig.


Denne diskution er nok den type hvor der er 3 sider af samme sag - Min side - bhvvs´s side - og så sandheden.


Iøvrigt kan det at der fjernes batterier på 30-40 kg i stævnen af en sejlbåd, der får stævnen til at hæve sig 7cm. slet ikke sammenlignes med det at ændre på motorvægten i en Saga 24. Stævnen på en sejlbåd er som oftest smal og hvis båden er af lidt ældre dato ofte også med en ret stejl stævn. Dermed har sejlbåden meget begrænset bæreevne i stævnen - hvilket også passer meget godt med at selv mindre børn kan få en sejlbåd til at vugge hvis de hopper lidt ude i stævnen. Hvis de samme børn hopper lige over motoren i en Saga 24 sker der absolut intet mht. uro i båden, da det netop er her at en Saga 24 formentligt har størst opdrift pga. bredden.


Og undskyld til strøyer fordi denne tråd tager en drejning han formentligt ikke havde tænkt sig...

Sidst redigeret af megelundo; 20-10-2012 kl. 20:43.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-10-2012, 21:28
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Det går sgu nok.
Hvis jeg nu smider en maskine i der er 350 kg lettere så får jeg da muligheden for at finde ud af hvor meget bundmaling jeg kan spare. :-)
Nå pyt, men jeg kan jo bare smide ballast i til den ligger sådan som jeg vil have det.
Så er jeg også fri for at skulle ændre vandlinien.
Men jeg har hørt at en tamd61 vejer 900 kg. Det synes jeg sgu lyder af meget.
En V8 hammerhead er vist heller ikke en ønskemaskine. ( øv det var ellers min drømmemaskine)
Hvad er der ellers 300 hk og ca. 750 kg. ?
Detroit, CAT.
Måske ender det alligevel med VP KAMD300 men der må være andre.
En D6 puha den koster boxen....
En KAMD 300 går næste 4000 omdr og med et 1,95:1 gear går en Coronet magen til min 24 knop.
Hvis man nu putter en Tamd61 i, den går 2800 omdr.
Kan man så ikke bare regne ud hvad skrueakslen går med af omdr i den med KAMD 300 i
Og så finde et gear der giver samme omdr på akslen med en Tamd61 i ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 20-10-2012 kl. 21:37.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-10-2012, 19:51
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Var det noget Jan, det er ikke mange penge.

http://www.botentekoop.nl/buitenboor...MD61-1994.html
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-10-2012, 23:30
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Fy for s...... Det er billigt... Hvis den er ok, selvom at prisen godt kan bære lidt stumper.
Det kan da godt være at projektet skal fremskyndes lidt.
Hvad er BTW ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-10-2012, 08:46
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
By The Way
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-10-2012, 12:15
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Blue turbo watercooled....
Måske Noget hollandsk moms ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-10-2012, 13:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Moms ?
Det ord er da ikke slået an i Jylland, hvor du er hjemmehørende....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,037
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, TiffaniJtl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden