» Online brugere: 300 |
0 medlemmer og 300 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

05-11-2012, 20:56
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
|
|
Nej det har jeg ikke, og måske en god idé.
Det tager motoren vel heller ikke skade af hvis jeg gør det i tomgang ?
Jeg får så vel "bare" kun konkluderet hvilken eller hvilke cylindre det er galt med, det kan jo stadig være både dysser der ikke sprøjter rigtigt eller manglende gnist ikke ?
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
|

06-11-2012, 06:41
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
|
|
Du kan få en tester, som du kan holde på tændrørsledningerne, den glimter hvis der sendes strøm til tændrøret. Min er af mærket Champion og den har næsten facon, som en kuglepen. Så det er let at teste om tændingen svigter, så ved du, om det er der, fejlen er.

06-11-2012, 15:59
|
Landkrabbe
|
|
|
|
Ja så er der mærkelig nyheder.
Var ved båden her til aften. Startede motor og lod den gå i tomgang i 15 minutter, kørte fint i tomgang, hvilket den ikke gjorde da jeg startede den i søndags hmmm.
Prøvede så med nyindkøbt tændingstester, som man skulle holde på uden på et tændkabel, og så kunne se om der er gnist, den kunne jeg dog ikke få til at virke på nogen af tændkablerne.
Prøvede at tage stikket af en af dysserne ad gangen. Lige så snart stikket er taget af en dysse går motoren i stå. Dette gælder for alle dysserne.
Prøver så at slå lidt forsigtigt til tændspolerne samt rykke lidt i tændkabler. Synes jeg en enkelt gang mens jeg daskede på en af tændspolerne hørte motoren slå en "prut" men er ikke sikker.
Jeg strammede boltene som holdt begge tændspoler en smule for en sikkerheds skyld.
Der sidder 2 tændspoler på sådan en motor, som hver trækker 2 cylindre.
Fjerner jeg strømstikket på en af tændspolerne går motoren straks i stå.
Nå men alt så fint ud, så jeg "lettede anker" og sejlede af sted med 5300 omdrejninger, og motoren kørte bare godt......................
lige ind til den tabte pusten og faldt til 2500-3000 omdrejninger og hostede igen.
Sejler med fuld gas, men tager ikke gassen. Jeg vender om mod havnen igen, og tænder i mellemtiden for min GPS.
Der opdager jeg at der er 13,5 volt på motoren, som normalt altid viser
14.2-14,5 volt når motoren kører.
Den falder med 0,1 volt vil pr ca. 20 sekunder og efter et par minutter er den nede på 12,4 volt og motoren går i stå.
Jeg sætter den i frigear og starter den igen. Den tager fint gassen når den ikke i gear, men går i stå så snar jeg sætter den i gear.
Pis pis pis...... nå jeg er kun 500 meter fra havnen og efter en del basken med armene bliver jeg slæbt tilbage til havnen af en venlig mand i en gl. trækutter, men med en yderst velfungerende gammel dieselhakker :-)
Vel fastsurret til min plads i havnebassinet starter jeg igen motoren, som kører i tomgang men ikke særlig godt, den lader ikke og hvis jeg slukker på hovedafbryderen til batterierne så går motoren straks i stå. Sætter jeg den i gear går den også i stå.
Er vi ude i noget snavs her eller hvad tror I.
Der er ikke nogen lamper i mit kombiinstrument som lyser.
Er der en sammenhæng mellem at båden sejler fint når den søsættes med frisk opladede batterier, og ugen efter er der ikke strøm nok på batterierne til at den kan trække tændingen ??
Sikke en lang smøre, og sikke en lortemotor..................
Sidst redigeret af Holten; 06-11-2012 kl. 16:36.
|

06-11-2012, 16:35
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
|
|
En ting er sikker, hvis du afbryder batteriforbindelsen mens motoren kører, brænder generatoren af. Om det har indflydelse på motorgangen, at der bliver mindre og mindre strøm til tændingen kan jeg ikke sige.
Det er muligt tændingen er afhængig af batteriet, da dens egen generator ikke fungerer, og det går fint med opladede batterier.

06-11-2012, 20:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
|
|
Et batteri som ikke fungerer ordentligt kan være årsag alle mulige og umulige fejl på motoren, har du load-testet dit batteri?
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!

06-11-2012, 20:44
|
Landkrabbe
|
|
|
|
Hej Martin
Jeg kører derud i morgen tidlig igen med diverse værktøj og multimeter. (skal du med kl. 06.00 du kender vejen :-))
Så vil jeg gå alle forbindelse igennem.
Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.
Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Jeg vil teste lidt frem og tilbage i morgen tidlig.
Jeg vil så nok ende op med i løbet af ugen at købe et nyt batteri, og koble til motor helt uden om alle øvrige afbrydere.
Hvad mener du med load-test af batteriet ?
|

06-11-2012, 22:03
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: CPH
|
|
Citér:
Originally Posted by Holten
Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.
Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
|
Først og fremmest er det ikke optimalt, at "blande" to så forskellige akkumulatorer. "All" bør benyttes til ens akkumulatorer (alder, type og ah) og formål, dvs. hvis du altid kører med fx dobbelte (ens) kombineret forbrugs/startbatteri. Undtaget er naturligvis, hvis der er laderæle mellem batterierne.
Det, at batteriet aflader mens motoren kører tyder på defekt ensretter, stator eller akkumulator(er). Defekt stator gør netop, at motoren ikke lader. Defekt ensretter plejer at banke spændingen i vejret på batteriet, men det er lidt forskelligt. Defekt akkumulator burde ikke forårsage faldende spænding - men enten hurtig afladning eller meget høj spænding ved opladning.
På Honda MC'ere smadrer den org. ensretteren ofte, hvilket kan smadre batteriet pga. for høj spænding. Den stakkels stator banker løst for at lade, hvilket i sidste ende kan smadre statoren. Klassisk Honda 80/90'er problem, som jeg har haft på 2 mc'ere - dog uden statoren smadrede.
Begge gange var tegnene netop en hoppende motorcykel, fordi den faldende spænding ikke slog nok gnist så motoren gik mere og mere ujævnt indtil spændingen var for lav. Lod man mc'en stå ladte batteriet sig selv op, hvilket gjorde mc'en "kunne lidt igen" (bare ikke så sundt).
Så test stator, ensretter og batteri.
Held og lykke med fejlsøgningen :-)
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|