|
» Online brugere: 281 |
| 0 medlemmer og 281 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

29-01-2013, 15:57
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
|
|
|
Takker :-)
Tak for alle svarene, kan se at jeg lige har lidt at nærlæse der, bemærkede så også samtidigt at der vist er ting der er skiftet undervejs for syntes ikke lige jeg rammer noget der er 100 %. f.eks var de anoder jeg skulle bruge til en 3 propels, selvom jeg kun har 2 blade på, men det må jo have noget med hvilken model der udgik først :-)
Som jeg lige forstår det i skriver og linker til så er den buede messing skive man kan se i sejldrevet til at pille ud og så skulle der sidde skruehuller inde bag ved så jeg kan skifte det tærede stykke ?
Vedhæfter lige lidt flere af de fotos jeg har, så der er lidt flere vinkler på, i tilfælde at vi snakker forbi hinanden :-)
|

29-01-2013, 16:05
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
|
|
|
en gang til ;-)
Hmm, syntes ikke mine billeder dukkede op, så prøver lige igen, så håber ikke det hele pludselig dukker op 2 gange :-0
|

29-01-2013, 17:24
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
|
|
Ja, det du kalder en messingring bør være lige til at skyde ud over akselenden med lidt lirken. Og bagved sidder skruerne til zinkringen. Anoder til din propel bør kunne fås.
Det er rigtigt, at gummimembranen der forbinder drev med skrog bør skiftes en gang imellem. Specifikationen fra Volvo om at skifte membranen hvert 7. år er efter min og en del andres mening helt hen i vejret, men det bliver igen lidt til en religiøs diskussion. Jeg kontaktede mit forsikringsselskab for at høre om de nogensinde har haft en skade pga. en defekt membran - aldrig. Og jeg lod min sidde i 15 år før jeg skiftede, og den membran jeg tog ud var ikke til at skelne fra den nye - ingen revner, sprødhed eller andet suspekt. Hvad fanden, menbranen sidder mørkt og koldt, så i princippet skal den holde "evigt".
Men værksteder og reservedelshandel tjener blodigt på anbefalingen.
Hans-Henrik
|

29-01-2013, 17:55
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
|
|
Tusind tak :-)
Det lyder jo bare alle tiders,Det er da bare skønt at man på et par timer herinde kan få løst nogle af de ting man har grublet over de sidste par mdr, så tak skal i have :-)
Jeg må en tur i havnen og se om jeg kan få lirket den der skive af samt zinkring :-) Ellers lidt sjovt, for da jeg købte zink ringene til propellen i tempo bådudstyr viste jeg dem et af de her billeder og spurgte om der var en ring eller lign man kunne købe for at og sætte på for at den blev jævn i kanten fik jeg svaret nej, efter de var 2 mand høj der havde studeret mit foto. Derfor jeg lige havde lidt svært ved at fange at det faktisk var et stykke der er beregnet til at skifte med mellemrum, noget de jo burde have oplyst samt prøvet at sælge mig.
formoder at der så har været tale om en fejl når den gamle ejer har haft bundmaling på den krans ? for er det en anode skal den vel stå umalet ?
Ang. den der gummi membran så må jeg en tur på hovedet i motorrummet og se om den ser sprød ud, båden var tør da jeg købte den så håber da den er ok
Den der membran der sidder udvendigt på båden og omslutter drev mod skrov, ligner mest en løs flap et eller andet, har den kun betydning for vandmodstanden ?
Sidst redigeret af Hugoianer; 29-01-2013 kl. 18:07.
|

29-01-2013, 18:35
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Hillerød
Indlæg: 12
|
|
Ja, flappen rundt om drev-benet er bare limet til skroget og er ganske rigtigt som du skriver blot til at formindske vandmodstand. Ofte ser man disse plader falde af, selv på helt nye både. Kuren er her at lime med Sikaflex på helt rene og ru-slebne overflader, både skrog og flap. Og ja, zinkanoder må ikke males, så forsvinder deres virkning. Og du skal sikre god elektrisk kontakt mellem det nye zink og drevet, igen helt rene overflader, evt. brug lidt silikonefedt til at forsinke saltvandets ødelæggelse af kontaktfladerne.
Hans-Henrik
|

29-01-2013, 18:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
fandt lige et billede, tror det er den du har.
Zinkringen ses som nr. 33
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

29-01-2013, 21:48
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
|
|
|
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,131
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, ArlieWeis |
|