Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 254
0 medlemmer og 254 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-02-2013, 22:14
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det knæ var da godt nok også brugt op og mere til.

Kølevandet på mit knæ kommer ind via en studs øverst i siden, og fordeler sig så i de to kanaler. Ud af varmeveksleren kommer kun røgen. der går så en slange fra en studs på varmeveksleren op til knæet.
Tærringen er opstået der hvor kølevandet møder røgen og varmen fra motoren.


Skide flot resultat du har fået, med det knæ du har lavet. Respekt!
Hvis det skulle blive for varmt og det skal vikles med noget, så giv det evt noget "varmepasta" under kølerøret. Det er noget man bruger til elektronik, og lægger mellem den varmeafgivende ting og kølepladen. Det overfører varme næsten ligeså effektivt som metal.
-Aner ikke hvad det koster, men det er nok ikke billigt.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-02-2013, 06:18
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Ja, det knæ var ikke mange sure sild værd. Hullet opstod dog først da jeg begyndte at prikke i det. Men der skulle ikke meget til, før der var et kæmpe hul. Det er stort set holdt sammen af rustskaller.

Jeg skal have motoren prøvestartet(med vand), inden den kommer i båden igen, så må jeg tage en vurdering af hvor varm knæet bliver.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-03-2013, 20:30
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ok.
Havde jeg prikket i mit, så havde det også hurtigt set sådan ud tror jeg..

Nu er mit drengerøvsgen kommet op i mig, her på denne solrige forårsagtige dag.
-Skulle man lige prøve at starte den op med fri udblæsning....

Skal ihvertfald prøves den dag det nye knæ er klar til montering.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-03-2013, 20:34
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Ok.
Havde jeg prikket i mit, så havde det også hurtigt set sådan ud tror jeg..

Nu er mit drengerøvsgen kommet op i mig, her på denne solrige forårsagtige dag.
-Skulle man lige prøve at starte den op med fri udblæsning....

Skal ihvertfald prøves den dag det nye knæ er klar til montering.
Video klip ønskes
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-03-2013, 04:34
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
He he, det skal jeg nok prøve at huske.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-03-2013, 13:24
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Så kom mit nye knæ.

Til min store overraskelse er det ikke støbejern som det gamle, men i bronze! Og prisen 'kun' 2700 kr.

Så meldte der sig et spørgsmål: Før var knæet støbejern, nu er bliver det bronze, mens varmeveksleren er lavet af aluminium, i modsætning til nye vetus motorer hvor alle saltvandsdele er i bronze, ligesom det nye knæ til min ældre motor.

Er bronze "tærrings-neutralt", eller vil min zink i varmeveksleren til at skulle skiftes oftere?
Nogen som er kloge på det?

Mhv
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-03-2013, 16:27
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ny vs Gammelt.
Attached Images
File Type: jpg IMG_100.JPG (464.7 KB, 17 views)
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,614
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RamonHiz
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden